بغض خفته نگار تشکری. نقد حسن ایمانی

نگار تشکری
عناصر به گونه‌ای محسوس در متن داستان و جریان قصه، می‌توانست جاری و ساری باشند.

اصل اثر

بغضِ خفته!

نگار تشکری

 

  1.  

قلبت مثل گنجشکی در قفس می تپید.

یک چشمت اشک بود و آن یکی خون.

کوچه های آشنای مکه چقدر امروز برایت غریب بود.

چقدر خاطره در گوشه گوشه ی آن نهفته بود.

هنوز چندی دور نشده بودی اما نبودش و دوری اش بر قلبت سنگینی کرده بود.

نکند دیگر رنگ و روی این شهر را نبینی.

نکند دیگر او را نبینی.

آن همه سختی را بر دوش کشیده بودی تا به این لحظه و این رفتن نرسی اما امروز با پای دل که نه به جبر و اجبار در حال عبور از همه خاطراتت بودی.

چقدر سخت و نفس گیر. نفست بالا نمی آمد.

گفته بودی که می خواهی در خانه خودت بمانی.

شنیده بودی:

  • تو جان و روح من هستی. ولی باید بروی. نه برای من نه برای خودت که برای آن طفل در راه باید بروی.

دستت را بر روی شکمت می گذاری:

  • طفل بیچاره من که باید این همه غم را بر دوش بکشد.

به ناگاه ضربه ای تو را از روی شتر به پایین پرت می کند. همه چیز دور سرت می چرخد و می چرخد. بر روی زمین می افتی. در حالی که گرمای خون را بر روی پاهایت حس می کنی. فریاد همیشه خفته ات سر بر می آورد:

  • وای جان مادر. عزیزکم. وجودم را گرفتید. ثمره ی عشقم را گرفتید.

چشمانت را باز می کنی. گر گرفته ای. همه ی وجودت آتش است. آتشی که تمامی ندارد. باز هم تو هستی و جای خالی او و فریادی که در گلویت خفته است.

  1.  

سکینه را دوست داشتی. زنی بود چون نامش آرام، زیبا و کم حرف. او نیز همچون خودت بود. کم می پرسید و کم حرف میزد اما خوب می شنید. در روزهای سخت دلتنگی و حسرت، با حلیمه می نشستید و راز دل می گفتید. آرام و قرار این روزهایت شده بود. خلق و خوی هم را خوب می دانستید. اینکه کسی باشد تو را بفهمد و گوش شنوایی برای حرفها و غمباره های تلنبار شده بر روی دلت باشد کم چیزی نبود. در باز شد و سکینه با شربتی در دست و همان لبخند همیشگی اش وارد شد.

  • اجازه هست بانویم؟
  • بیا داخل. به موقع آمدی.
  • باز هم که زودتر از همه بیدار شده اید. هنوز به نماز صبح مانده است.
  • خیلی وقت است که بیدارم.
  • دوباره همان کابوس؟

دستت را بر جای خالی فرزند از دست رفته ات می گذاری. سکینه شربت را کناری می گذارد و نزدیکت می شود. دستش را بر روی دستانت می گذارد. می شنوی:

  • دستانتان چقدر سرد است بانو.

گفتی:

  • اگر داشتمش الان نزدیک چهار سالش باید می شد. دوباره آن روز شوم را در کابوسم دیدم. شاید اگر در مکه مانده بودم آن اتفاق نمی افتاد. کاش به حرف مردانم نمی کردم.
  • شما به فکر جان آن طفل بودید. تا کی می خواهید خودتان را سرزنش کنید؟
  • سرزنش نکنم چه کنم؟ او همه ی امیدم بود. همه ی امیدمان. او را از ما گرفتند.
  • بمیرم برای آن دل پر غصه تان. کاش سکینه می مرد و این روز بانویش را نمی دید.
  • تو آرام دل بیقرار من هستی.
  • من که خوب می دانم آرام دل شما در مکه است.

چه خوب می دانست. همه چیزِ تو را گفته و نگفته می دانست. آخ که تمام وجودت لبریز بود از خواستنش. این چه تقدیری بود که بر پیشانی ات نوشته شده بود. سالها در مکه در غربت بودی و در حسرت دیدار پدر و خواهرانت و اکنون نیز در مدینه در حسرت دیدار تکه ای از وجودت. شنیدی:

- امان از دل تنگ عاشق که وقت و بی وقت به سراغش می آید.

گفتی:

تو عاشق شده ای سکینه؟

شنیدی:

بانویم، ندیمه را چه به عشق و عاشقی؟

دستانش را در دست گرفتی و دو زانو در مقابلش نشستی. چشمانش به زیبایی تمام می درخشید. گفتی:

  • چگونه عاشق نشده ای و اینقدر خوب حرفم را می فهمی؟
  • بانویم خود را سبک کنید. این کمترین کاری است که می توانم در حقتان انجام دهم.
  • کمترین نه و بزرگترین. تو از خواهرم نیز به من نزدیکتری.
  • سعادتی است بانویم. بگویید. دهان و زبان من قفل است برای دیگران. خیالتان آسوده باشد.
  • از چه بگویم؟ دلم خون است سکینه. اینکه ندانی معشوق هنوز تو را می خواهد یا نه بدترین عذاب دنیا است.
  • مگر می شود نخواهندتان؟
  • در این دنیا همه چیز شدنی است. چهار سال است. کم که نیست. فرصت خوبی است برای از دل و از یاد بردن.

سرت را بر روی پاهای سکینه گذاشتی. همچون کودکی که در آغوش مادرش جا خوش کرده است. جای خالی مادرت خدیجه عجیب بر دلت سنگینی می کند. به سخن می آیی و می گویی:

  • تمام عالم را بگردم کسی را چون او نمی یابم. جادوی چشمانش هر لحظه مرا به قربانگاه می بَرد و عاشق تر از قبل باز می گرداند.

چشمانت را می بندی. شاید او را در رویا ببینی.

  1.  

گفت:

تمام عالم را بگردم کسی را چون تو نمی یابم.

گفتی:

برای من از تمام دنیا فقط تو یکی را کافی است.

گفت:

در این مدت بی تو و چشمانت هزار بار مرده و زنده شدم.

گفتی:

در این مدت خواب از چشمان زینب رخت بر بسته بود. تو را در بیداری و رویا می بینم که خنده بر لب به دیدارم می آیی. اینک بگو تو رویا نیستی و من هذیان نمی بینم.

دست برد و گونه ات را نوازش کرد.

هرجا که باشم. هرجا که باشی. عاص تنها یک عشق دارد و فقط یاد اوست که هر سختی را برایش آسان می کند. من به عشق دیدار تو زنده ام زینب جانم.

دلم دیگر طاقت دوری ات را ندارد.

دیدی که دور می شود. فریاد کردی و صدایش زدی. کر شده بود و صدای التماست را نمی شنید. کور شده بود و تو را نمی دید که پشت سرش داشتی می دویدی. سکینه تو را تکانی داد و بیدار شدی. سرت هنوز بر پای او بود. شنیدی:

  • بانو جان. در خواب ناله می کردید. ابوالعاص را صدا می زدید. خواب ایشان را می دیدید؟

بلند شدی و به چشمان نگران سکینه چشم دوختی. صدای هق هق ات بلند شد. چون کودکی گریستی. تو را بغل کرد. در بغل او اشک می ریختی. یَله و رها. در سکوت اشک بود و اشک.

  1.  

امروز نیز در خلوت خود فرو رفته بودی که خواهرت به دیدنت آمد. او همیشه به دیدنت می آید. از وقتی که به اجبار همسرش عتیبه او را طلاق داده بود سخت دل نازک شده بود. می آمد و دلش را سبک می کرد و می رفت. امروز هم آمده بود تا دلِ پر دردش را برای تو بگوید و برود.

  • خواهر جانم، چه شده؟ باز که خودت را در این چهار دیواری زندانی کرده ای؟ صبح هم که وقت نماز دیدمت رنگت پریده بود.
  • خوب هستم خواهرکم. خوب هستم. اما تو گویا خوب نیستی.
  • من نمی توانم همچون تو از درون بسوزم و خم به ابرو نیاورم.
  • چه شده است؟
  • هروقت به یاد گذشته می افتم، سرشار می شوم از حسرت.
  • تا کی می خواهی در گذشته بمانی؟
  • ما زندگی خوبی داشتیم زینب. من و عتیبه..

ناگهان همچون کسی که از گفته اش پشیمان می شود، زبانش را گاز می گیرد. نگرانش می شوی.

  • چه شد؟
  • حتی دیگر شرم دارم از بردن نامش.
  • زندگی ات با عثمان چطور می گذرد؟
  • پس از مرگ خواهرمان رقیه دیگر دلخوشی ندارم. او را هم خانواده ابولهب ناخوش احوالش کردند. او جسمش را از دست داد و من روحم را.

او عصبانی است. حق دارد. اگر این بلا بر سر تو بیاید تو چگونه می شوی؟ آیا می توانی به اندازه رقیه صبور باشی؟ رقیه سکوت تو را تاب نیاورد و دوباره به سخن آمد.

  • من برای پدرمان نگرانم. مشکلات این روزهای مردم و مهاجرت به مدینه کم بود که غم دخترش نیز او را پیر کرد. چه خوب که تو اینجا هستی. پیش من. پیش پدر. در آن مدت که از ما دور بودی نمی دانی چه بر پدر گذشت.
  • آری من نیز راضی ام که خیالم از تو و پدر آسوده است.
  • اما دلت اینجا نیست. هم من می دانم هم پدر و هم خودت. دلت در جای دیگر به سر می برد.
  • از کدام دل سخن می گویی؟ دل من تکه تکه شده که هر تکه اش در گوشه ای جا خوش کرده است.
  • تا کی می خواهی خود را عذاب دهی؟ مرا ببین. عتیبه با من چه کرد؟ تا مسلمانیِ مرا فهمید به سمت خانواده اش رفت. فی الفور فراموش شدم.
  • مقصودت چیست؟
  • چهار سال شده خواهر بیچاره ام. چهار سال است که از شویت دور شده ای.
  • اما هنوز شویم است.

نمی دانی چرا صدایت لرزید. قلبت هم بیشتر از آن. او دوباره به سخن آمد و گفت:

  • مطمئن باش خانواده اش نمی گذارد که به مدینه و نزد تو بیاید. تو هم که نمی توانی به مکه بازگردی. آن روزگار فراموشت گشته که جرات بیرون آمدن از خانه را هم نداشتی؟ فرزندت چه؟ همان ابوسفیان و دار و دسته اش بود که جگرگوشه ات را از تو گرفتند.
  • اوسنه می گویی خواهرکم؟ اوسنه ای که خود از تو بهتر می دانم.
  • می دانم که تو بزرگتری و جایی برای پند و اندرزت نیست. فقط نمی خواهم آنچه بر سر من آمد بر سرت بیاید. به حد کفایت، سقط فرزندت جگرت را آتش زده است. بیش از این خودت را آزار مده. مگذار زبانم لال تو را نیز چون رقیه از دست بدهم.

نزدیک آمد و تو را بغل کرد. دلش برایت می سوخت. نگرانت بود. همچون خودت. چقدر بوی مادر را می داد. بوی خدیجه. تمام جانت را پر کردی از بوی او. با خود گفتی:

  • مادر جان چقدر به بودنت نیازمندم.
  1.  

ابن ربیع تو را در مکه عزّت و جلال و شکوهیست به بزرگی قریش و تو چه خوب میدانی این شکوه‌ و عظمت نه از مال التٌجاره‌ی توست، بلکه از جوانمردی و امانتداری و خلق و خوی دور از جاهلیت آباء و اجدادی‌ات است.

ابن ربیع نام تو زمانی بیش از پیش بر سر زبان ها افتاد که رشته خود را از محمد جدا کردی و دین پدرانت را ترجیح دادی به آئین نو ظهور محمد و لباس رزم پوشیدی و در بدر مقابل سپاهش ایستادی، هر چند که خبر آورده بودند که هیچگاه شمشیر از نیام بیرون نیاورده بودی و تیغ بر محمد و یارانش نکشیده بودی ولی همین که ابوالعاص ابن ربیع داماد بزرگ محمد در صف دشمنان او بود کفایت میکرد برای بزرگی بیش از پیش تو نزد اهالی مکه و قریش.

زمانی هم که خبر اسارتت دهان به دهان در شهر پیچید، جز همسرت زینب، تمامِ قریش فخر می‌فروختند به اینکه داماد محمد تن به اسارت داده ولی دست نشسته از کیش و مذهب و خاندانش.

ولی این همه‌ی تو نبود. چرا که تو رسم جوانمردی خویش را خیلی قبل تر از جنگ و پیکار و اسارت به رخ مردان قبیله ات کشیده بودی.

آن زمان که دیگر کَسانت یک به یک پشت زن و همسر خویش خالی کردند تا مبادا اَنگ مسلمانی بر پیشانی‌شان بچسبد، چه بد مردمانی و چه بدتر مردانی هستند آنانکه به روزگار سخت، ضعف و زبونی خویش را بر ملا می‌سازند.

ولی تو ابن ربیع بودی، ابوالعاص ابن ربیع، به وقت اسلام آوردن همسرت در مقابل جهل خانواده ایستادی و سینه ستبر کردی، بارها و بارها شنیدی:

  • تو ابوالعاصی یکی از بزرگ مردان قریش کسی که آوازه کاروان شترانش گوش هر شنونده ای را کر میکند.

و باز شنیده بودی:

  • تو دختر کسی را به خانه نگاه داشته ای که از دین پدرانت برگشته.
  • مگر میشود مشرکی در خانه ابوالعاص ابن ربیع باشد و آب خوش از گلوی ما پایین رود.
  • وای بر تو ابوالعاص. وای بر تو اگر که همچون پسران ابولهب، دختران محمد را به خانه پدر باز نگردانی.
  • تو را چه میشود مرد، نمی‌بینی دهان به دهان در کوچه و بازار نقل محفل خاله زنکهای شهر شده‌ایم.
  • شیر مرد من آبروی مادر بیا و این دختر از خدایان برگشته را به خانه‌ی پدرش باز پس فرست ببین من را، ببین ما را دیگر آبرویی نمانده

و چه مردانه تو نشان داد بودی که هنوز هم هستند مردانی که مهر به عشق خویش دارند و نه چشم به دهان این و آن حتی اگر خویشان تو باشند، در میان خشم و غضب پدر و برادران و خانواده ات ایستاده بودی و صدا بلند کرده بودی:

  • اگر که زینب دست از خدایان من برداشته و به سوی دین پدرش رفته ولی هنوز در خانه‌ی من است و دست از شویش نکشیده

خیره به رجز خوانی‌ات باز شنیده بودند که گفته بودی:

  • من ابوالعاص ابن ربیع به دین پدران خود پایبند هستم و زینب به دین پدرش و ما هر دو به دین و آئین عشق.

آن روز آن ساعت آن لحظه تمام سکوت مکٌه جمع شده بود بر لبهای خویشانت، مات و متحیٌر مانده بودند از تو و عشقت به زینب.

بیرون که آمدی از پشت سر شنیدی:

  • این عاص من نیست. او را چه میشود عاص من را جادو کرده‌اند.

و تو مؤمن به دین خود ابروهای پر پشت سیاه مردانه‌ات را در هم کشیده بودی و راضی از رضای محبوب عزم خانه زینب کرده بودی.

  1.  

چند روز و چند شبیست که به لطف فدیه زینب که همان گردنبد مادرش خدیجه بود و دست خطی که برای پدر فرستاد و البته مهر و عطوفت محمد از بند اسارت مسلمین آزاد و سر به بالین زینب گذاشته بودی، فدیه ای که محمد با موافقت و همراهی مسلمین باز پس فرستاد. آرامشی داشتی در صورت و شور و بلوایی در دل، چرا که شرط محمد را بر خود واجب می‌دانستی. تویی که در امانت داری زبانزد خاص و عام بودی و در جوانمردی بین قریش بزرگی میکردی نمیتوانستی حرف محمد و خواسته اش را زمین بگذاری، پس دست از نگرانی و دلشوره برداشتی و دل بستی به دلتنگی، هر چند می‌دانستی زینب شویش را رها نمی‌کند ولی وقتی پای محمد و کلام محمد به میان باشد زینب که نه هر تازه مسلمان شده ای اختیار از دست می‌دهد و با جان و دل به دیده می‌پذیرد.

چه سخت روزی بود آنروز که زینب را به محمل نشاندی و عازم صحرای بلا خیز مکٌه کردی. یک چشمت آه بود و یک چشم اشک. حال زینب بهتر از تو نبود، با این همه راضی به رضای خدای محمدT زینب دل از تو کند و تو ماندی جای خالی او. روز به آخر نرسیده بود که خبر آوردند که عاص چه نشسته ای که شتر پشت در خانه ات زانو زده و زینب شور بخت را برایت باز آورده است. اُف بر این مردم کور دلِ کینه توز که انتقام بدر را از زنی آبستن و بی پناه میگیرند. ابرو در هم گره کردی و مشت بر زمین کوبیدی و در خود ویران شدی و خون به جگر کردی در غم پریشانی زینب و داغ از دست دادن مسافر در راهش. آن روزها و آن شبها را به تیمار زینب کمر بستی و چون رنگ و رویی از بهبودی گرفت شبانه و در دل تاریک مکه دوباره او را راهی سفر کردی. سفری که آغازش از دست دادن جگر گوشه اش بود، پایانش چه می شود.

  1.  

قلم خیس میکنم به اشک دیده بلکه بهانه ای باشد تا که پیکی را به کوی تو‌ فرستم، به دیار دور افتاده‌ی یار.

و اما بعد؛

آرامِ جانم، نسبت خونی داشتن با تو نه، آنچه مرا دیوانه وار عاشق تو کرد دخترٍ پدرت بودن هم نبود، تو زینبِ شیرین زبانِ کودکی هایم بودی. دخترک آفتاب سوخته ای که چشم باز کردم و تمام کودکی هایم را، تمام جوانی و مردانگی و قد کشیدنم را در نی‌نی چشمهای تو دیدم. در چشمهای سیاهت.

تا که رسیدیم به آن روز، آن روز نحسی که باید به امر پدرت تو را بر پشت شتری راهی بیابان داغ و تَف دیده‌ی تقدیر می‌کردم. دلشوره‌ی نداشتنت از هر مصیبتی غمبارتر بود. ولی چه می‌توانستم بکنم که شرط محمد بر این بود به محض رسیدن به مکٌه دخترش را به مدینه فرستم تا که از تیغ تیز کینه و نفرت اهل قریش در امان بماند، دلشوره های پدرت بر حق بود و این مردم را از هر کسی بهتر می‌شناخت، جماعتی که حساب شکست در کارزار جنگ را به حساب دیگری گذارند چطور تاب تحمل تو را در خود داشتند و پدر از همین ترس داشت. ماهِ به غربت نشسته ام، کاش من نیز می‌توانستم همراه تو دست از این جماعت کشیده و راه مدینه پیش می‌گرفتم، ولی چه کنم که که سرمایه و دار و ندارِ مردمِ مکه بر پشت شتران من است و چشم امیدشان به من. بعد از رفتن تو، در و دیوار مکه با من غریبگی می‌کردند و هر روز و هر شب مجبور بودم با کسانی چشم در چشم شوم که جگر گوشه ام را از من گرفته بودند و پشت و پناهم را مجبور به ترک دیار کرده بودند. زینبم، من نیز چون تو قِید این شهر را زدم و به بهانه تجارت، هر روز و هفته و ماهی را در شهر و بیابانی و دیاری دیگر هستم.

بر منِ غریب دعا کن محبوبم، دعا کن بر این غریب دور افتاده از وطن، که تویی جان و مال وطن من.

از خدای محمد بخواه بهانه ای جور شود تا گذر عاص به کوی تو افتد.

  1.  

چند وقتی میشد که از آخرین نامه ابن ربیع گذشته و دلشوره ات بر دلتنگی ات پیشی گرفته بود.

 آرام و قرار نداشتی.

در انتظار پیکی که تو را یک قدم به محبوبت نزدیک سازد.

نه خواب داشتی و نه خوراک.

نمی توانستی چشم بر هم بگذاری. هر بار تا چشمانت گرم می شد با وحشت بر می خواستی.

نامعلوم الحال شده بودی.

گاهی تمام بدنت همچون کوره ای آتش می شد و گاهی لرزه بر اندامت می افتاد.

هر دم به حالی بودی اما ناخوش احوالی، وجه اشتراک تمام لحظه هایت بود.

پا به پای سخنان پدرت می نشستی و از احوال او باخبر بودی. تو نگران محمد و غصه هایش بودی و او بیشتر از آن نگران تو.

خدیجه همیشه می گفت چیزی از چشمان مادر و پدر پنهان نمی ماند. نگفته می دانند راز دل فرزند را. حق با او بود. اما شرم پدر و دختری مانع از آن می شد که راز دل گویی و کمی خود را سبک کنی.

تو از پچ پچه های مردم کوچه و بازار باخبر بودی که نه تنها خودت را که پدرت را نیز می آزردند. مردم این دنیا چه زود همه چیز را از خاطر می برند. در آن زمان که در شعب ابیطالب سه روز تمام مسلمانان نه آب داشتند و نه غذا مگر همین ابوالعاص نبود که به دادشان رسید. او مسلمان نبود اما بارها و بارها چندین شتر آذوقه را تقدیم به پدرت کرد تا مسلمانان بیش از این آزار نبینند. آن هم نه به اصرار تو. که خودش وقتی صدای گریه ی کودکان را شنید، تاب نیاورده و دست به کار شده بود. او همیشه عادت داشت به غافلگیری. وقتی بار نخست از کارش باخبر شدی چقدر احساس غرور کردی. همانقدر که حال از بدگویی نسبت به او می رنجی.

می گفتند تقدیر برای هر کس به شکلی نوشته شده. گویی تقدیرت و خواست خدایت پر بود از تنهایی و دوری و انزوا. در مکه از نیشِ زبان مشرکان در امان نبودی و در خانه ات زندانی و اکنون نیز از زبان مسلمانان. تنها همدمت سکینه بود و پدرت. نمازت را که در مسجد می خواندی بی حرف و حدیث به سرایت می آمدی تا هم سخن نشوی و سخنی نشنوی. کاش روزی برسد بیاید. یا خودش یا نامه اش.

  1.  

ابوالعاص تو چه میدانی، شاید که غارت کاروانت در برگشت از شام به وسیله مسلمین بهانه ای بود تا بار دیگر اهل قریش را مات و مبهوت مردانگی‌ات کنی. آنروز که مسلمین به فرماندهی زید فرزند خوانده محمد به کاروانت هجومی تلافی جویانه برد، در خلوت خود تصمیمی گرفتی که بیانش همه را متعجب کرد، هر که شنید از ترس لرزه بر تنش افتاد و سعی بر آن داشت تا تو را نهی کند از این تصمیم شجاعانه‌ات ولی تو کاری کردی کارستان، کاری کردی که تنها در میان مردم مکٌه تنها از یک نفراا بر می‌آمد و آن کسی نبود جز تو، ابوالعاص ابن ربیع.

فکر امانات و سرمایه و مال التٌجاره مردم خواب و خوراک را از تو گرفته بود و تو خود را شرمگین مردمی می‌دانستی که دار و ندارشان را به اعتبار تو راهی شام کرده بودند.اا

آن شب که در مدینه مخفیانه به خانه زینب پناه بردی، تنها تو می‌دانستی و زینب که قبول این خطر از برای چه بود، مشرکی بودی که از دلنگرانی سرمایه به تاراج رفته‌ی اهل مکٌه در خانه دختر محمد ساکن شده بودی.

چه سخت تر از این که بعد از آن همه مدت فراق و هجران حال در بر یار بودی لیک محروم از او که تو مشرک بودی و زینب تازه مسلمان و به امر خدای زینب به همدیگر حرام. آتش عشق شعله ور شده بود و در خود میسوختی، زینب نگاه از چشمهایت میدزدید و این سخت ترین قسمت ماجرا بود. ولی تا کی؟ باید چاره ای اندیشید باید خطری دوباره کرد نوبتی هم که بود نوبت زینب بود تا که از برای اثبات عشقش خطر کند.

شاید تو در خواب بودی که زینب بعد از اینکه محمد نماز صبح را سلام داد به تمام قد قیام کرد، محمد و اصحاب و هر که در مسجد بود شنیدند:

_ ای مردم مدینه من ابوالعاص را به خانه‌ام پناه داده ام، او در پناه من است لذا هیچکس حق آسیب رساندن به او را ندارد

همین جمله کوتاه کافی بود تا صداهای ریز و درشت از کنار گوشه مسجد به گوش رسد. شاید این عاشقانه ترین تهدیدی بود که تا آن زمان کسی به گوشش رسیده بود، محمد اول بار گمان کرد که تو مسلمان شده‌ای ولی وقتی که فهمید هنوز پیرو خدایان مکٌه هستی ولی با این همه جوانمردی کرده‌ای و یک تنه به لشگر زده‌ای تا اموال به سرقت رفته مردم را باز ستانی و به آنان بازگردانی، تو را ستود و در دل خوشنود شد از داشتن چنین دامادی. پس تو را محکم در آغوش گرفت و اجازه داد بار شترانت بی کم و کاست به تو بازگردانده شود تا به مکٌه برگردی و دٍین خود را به مردم ادا کنی که این خلق و خوی محمد بود، سیرتی که تنها و تنها در وجود رحمه اللعالمین نهفته بود چرا که دلشوره و نگرانی مشرکین را هم راضی نبود و چه خوب پیامبری بود محمد‌.

  1.  

خیلی وقت بود مهیای خواب شده بودی اما باز هم بیخوابی امانت را برده بود. دلت همچون سیر و سرکه می جوشید. نمی دانستی از چیست و برای چیست.  تاریکی و سکوت همه جای اتاق را فرا گرفته بود. سرت را به دیوار تکیه داده بودی. زیر لب به آرامی ذکر می گفتی و او را از خدایت طلب می کردی. صبر ایوب هم که داشته باشی روزی سر می رسد. چرا این عشق محال از دلت بیرون نمی رفت؟ هرچقدر همه چیز را در دلت سبک و سنگین می کردی باز هم به نتیجه ای نمی رسیدی؟ چه باید می خواستی؟ این امتحان الهی است یا عقوبت؟  به یاد سخن پدرت می افتی که از مادرت یاد می کرد:

  • اگر دم از عشق و عاشقی می زنی باید نشان دهی چند مرده حلاجی؟  

به ناگاه صدای آرامی در فضای اتاق طنین انداز شد. آرام بر در تقه می خورد. چشمانت را باز کردی. نمی توانست سکینه باشد. سلانه و آرام خودت را به در چسباندی. دلشوره ات بیشتر شده بود. آرام پرسیدی:

  • کیستی؟

صدایش را شنیدی. شنیدی و شناختی. نمی دانستی رویا بود یا بیداری. با دستانی لرزان لای در را باز کردی. خودش بود. عشقت با بقچه ای در دست رو به رویت ایستاده بود. عاص در مدینه در خانه تو و رو به رویت. گرد وغبار روزگار چه بیرحمانه بر چهره معشوقت خودنمایی می کرد. حتی اگر خواب باشد هم کاش تمام نشود.

  1.  

از طلوع آفتاب هراس داشتی. کافی است یکی خبر را بفهمد. سینه به سینه نقل خواهد شد. نمی دانستی برای پدرت دلنگران باشی یا شویت. دوباره بر سر دوراهی قرار گرفته بودی. چیزی که در این سالها بارها و بارها با گوشت و خون حسش کرده بودی. باید تصمیم می گرفتی. سکوت جرم بود در این هنگامه. باید قفل زبان را می گشودی. باید سکوت چندین ساله ات را می شکستی. دیگر وقت خانه نشستن و در و دیوار دیدن نبود. باید حجت را تمام می کردی. نمی دانستی برخورد پدرت چه خواهد بود؟ نمی دانستی مسلمانان چه فشاری را بر او خواهند آورد؟ دختر پیامبر بودن خودش به اندازه کافی سنگین بود. نمی دانی چه نیرویی بود که به تو جرات داده بود. شاید سالها منتظر یک قدم بودی از عاص. با اینکه مسلمان نبود و این را همیشه در خواب می دیدی. اما مهم این بود که اکنون آنجا بود و تو پناهش شده بودی. پناه شوهرت. بلوایی در وجودت فریاد می زد. نماز صبح را به جا آوردی. در مسجد صدای ولوله جمع را می شنیدی که دو به دو و سه به سه با هم شور می کردند و صحبت. تو سکوت کرده بودی و در حال ذخیره نیرو بودی. نمی دانستی و نمی خواستی بدانی پس از دل به دریا زدنت چه خواهد شد اما در وجودت صدایی فریاد می زد که بلند شو و تمام کن این سکوت را. دل را یک دله کردی و از جایت برخواستی. چشمان به تو خیره شد و در سکوت تو را نگاه می کردند برایشان عجیب بود دخت پیامبر از چه و برای چه می خواهد بگوید؟ سخنت را رسا و بلند گفتی:

  •  ای مردم مدینه من ابوالعاص را به خانه‌ام پناه داده ام، او در پناه من است لذا هیچکس حق آسیب رساندن به او را ندارد

بی معطلی در میان چشمان پرسشگر مردم و پچ پچه های بسیارشان گذشتی. نفسی به آسودگی کشیدی. نمی دانستی کارت تمام شده یا تازه شروع گشته؟  لرزش پاهایت و سردی دستانت از بین رفته بود. لبخندی بر رضایت بر لبانت داشتی. به دیار معشوق می رفتی تا پس از چهار سال دوری ناشتایی ات را با او بخوری. چقدر حرف برای گفتن داشتی. چقدر تشنه شنیدن بودی. بیشتر بگویی یا بشنوی. همچون پرنده ای سبک بال به سمت او روانه بودی. چه حال غریبی در وجودت خانه کرده بود.

  1.  

شاید کمتر کسی به یاد داشته باشد که محمد مشرکی را در آغوش گیرد، چشم در چشمش به صحبت بنشیند و سپس با گشاده رویی و خرسندی از او جدا شود. آن روز که محمد از قصد و نیٌت تو برای رفتن به مدینه آگاه شد اول بار نور امید از مسلمان شدن تو در دلش دمید، لبخند زد و شادمانه به سراغ مسئول غنائم رفت و خواست تا اگر امکان دارد مال و امانت مردم را به تو بازگرداند شنید:

_جان و مال و ناموس ما در ید اختیار شماست

شنید:

_همه ما در همه امور مساوات و برابری داریم و هیچکس بر دیگری ارجحیت ندارد.

و تو شنیدی چگونه محمد بین خود و پیروانش فرقی نگذاشت و خود و خواسته‌ای خود را بر دیگران ارجح ندانست.

به مکٌه برگشتی و ادای دین کردی و امانات مردم را بی کم و کاست به آنان برگرداندی هر آنچه بر پشت شترانت بود تحویل گرفتی و تحویل دادی.

امانات را که به صاحبانشان برگرداندی دین اهل مکٌه از گردنت که برداشته شد فریاد زدی و شنیدند اهل مکٌه:

_ای جماعت امروز من ابوالعاص ابن ربیع اعلام میکنم که از این پس به خدای محمد ایمان آورده‌ام و جز خداوند یکتای محمد هیچ خدای دست سازی را پرستش نخواهم کرد

در میان تعجب همگان و حرفها و بگو‌ مگوها و اعتراضات و حرفهای اهل قریش از معرکه فاصله گرفتی و راه مدینه در پیش گرفتی. وقت نماز بود صبر کردی محمد که سلام داد، پیش رفتی. مقابلش زانو زدی. مسلمین دیدند و شنیدند که گفتی:

_ اشهد ان لا اله الله و اشهد و ان محمد رسول الله.

  1.  

خبر دهان به دهان گشته و به تو رسیده بود.

چه حال خوشی داشتی.

همان چیزی که بارها در رویا دیده بودی.

همان چیزی که بارها از خدایت طلب کرده بودی.

 چه حالی و چه احوالی؟

چه روزی و چه وقتی.

 در باورِ خیلی ها نمی گنجید اما برای تو اینگونه نبود. شاید گذر روزها و سالها تو را به شک انداخته بود اما رشته صبرت پاره نشده بود. چون می خواستی که بشود. باور داشتی که می شود. درخت باور سالها در وجودت ریشه داشت. باور باور شکوفه از درخت وجودت بر شاخه ها بود. چون برگ. چون میوه های ماندگار. چون درختی هزار ساله با تو بود. نهال باور وجودت امروز چه زیبا قد کشیده بود.

دیگر زمانه خاموش ماندن عشقت سرآمده بود. دلت می خواست آن را از عمق وجودت فریاد بزنی. بی ترس از هرچه نامش ترس است. دوست داشتی نامش را بارها و بارها بر زبان برانی. ازین پس نام او در کنار تو و خاندانت چه خوش می درخشید.

قصه عشقت باید همچون اوسنه ای تکرار نشدنی دهان به دهان به گوش همه می رسید.

 قصه دل و دلدادگی.

قصه عشق و عاشقی.

قصه ابن الربیعی که نه با چشمانی بسته که با دلی محکم و راسخ به خدای محمد ایمان آورد.

قصه پدری که پدری را بر تو و ابن الربیع تمام کرد تا درس مسلمانی را به تمام و کمال بدهد.

حس می کردی تمام دنیا در دستانت است. حس می کردی خدا را داری. زمین و آسمان را. برگ و بار. باد و باران. قوس و قزح. رنگین کمان. چراغ چراغ نور. سرانجام شب به سر آمده بود. شب بی پایان درد و غم به پایان رسیده بود. همانگونه که می خواستی. باران رحمت خداوند و پیامبرش چه زیبا بر تو باریده بود. چه زیبا تو را از تاریکی به نور و روشنایی گذر داده بود.

به تنهایی نمی توانستی این حجم از خوشی  را هضم کنی. بغض خفته در گلویت پس از سالها دهان باز کرده بود. پس  باید می گفتی. باید می نوشتی. باید فریاد می زدی.

قلم و مرکب را آوردی تا بگویی و بنویسی:

  • تولد دوباره ات مبارک عشق همیشگی من.

تمام

 

 

نقد حسن ایمانی

حضرت رسول از چنان فراز و نشیب‌هایی برخوردار است که برای پرداخت به لایه‌لایه آن، روزها و ماه‌ها و سال‌ها می‌توان نوشت و از هر لایه، توشه‌ای برای سعادت دنیا و آخرت خود برداشت کرد.

محتوا:

داستان «بغض خفته» برشی زیبا از یک فصل حیات رقیه و ام‌کلثوم، دختران حضرت رسول زینب  است که در سیزده بخش منفک و با زاویه دید دوم شخص روایت می‌شود. و به معنای واقعی برشی از حیات داماد مشرک پیامبر را در پیش گرفته، که در نهایت به دین اسلام گروید. زینب بنت محمد آن‌طور که در متون تاریخی اشاره شده، حیاتی بس پیچیده بر مدار عشق و ایمان داشته.

شوهر خود ابوالعاص ابن‌ربیع (پسرخاله‌اش) را همچون جان خود دوست می‌داشت. ولیکن در این راه نیز مرارت‌ها به جان خرید. هجرت به مدینه، سقط فرزند خود به واسطه هتک حرمت توسط هبّار بن اسوَد سیاه دل و شقی القلب و پناه دادن به معشوق خود در مقابل مسلمان چالش‌های او بوده.  زیرا مسلمانان معتقد بودند هنوز ابوالعاص دین محمد(ص) را نپذیرفته است.

 اما چرا سیزده بخش؟

در بخش یک پرداخت به مرگ زینب دختر پیامبر به دست هبّار بن اسود را شاهدیم که باعث سقط کودک در شکمش شد‌. مورخین بر این باورند که به واسطه همان هول، زینب دچار مشکلات روحی و جسمی شد و در نهایت دار فانی را وداع گفت.

 

یا در بخش دوم اشاره نویسنده به چهار سال دوری از همسر پرداخته. و همچنین دلتنگی زینب در فراق خواهرانش کلثوم و رقیه در مدینه و فراق از دست دادن کودک در شکمش و درد دل با ندیمه‌اش سکینه را دارد. این بخش کاملا از بخش یک منفک است و نقطه اتصالی وجود ندارد.

 اما در بخش سه روایت می‌رود سمت کیفیت عشق زینب به همسرش ابوالعاص و در بخش چهارم هم اشاره به چهار سال دوری از شوهر و دیدار با خواهرانش رقیه و ام‌کلثوم که عروس‌های ابولهب بودند.

 در بخش پنجم نویسنده رفته است سراغ ابوالعاص ربیع و چگونگی ایثار و جوانمردی‌اش علی‌رغم تقیدی که بر کفر دارد و هنوز ایمان نیاورده است.

در بخش ششم اشاره به عشقی که میان زینب و ابوالعاص پیوندی سخت ناگسستنی را شاهدیم و در بخش هفتم هم دلتنگی‌های ابوالعاص در عشق زینب و دوری از دیار.

 در بخش هشتم نویسنده به کمک مخفیانه ابوالعاص برای تامین آذوقه در شعب ابی‌طالب اشاره دارد و در بخش نُهم اشاره به پناه دادن ابوالعاص توسط زینب.

در بخش دهم‌ دیدار ابوالعاص و زینب در خلوت مخفیانه را می‌بینیم و بخش یازدهم دفاع از ابوالعاص توسط زینب.

بخش دوازدهم این روایت می‌رود سراغ ایمان آوردن ابوالعاص به پیغمبر و بخش سیزدهم هم نتیجه‌گیری نویسنده که همان تولدی دوباره است.

نویسنده با محور قرار دادن حیات زینب بنت محمد(ص) و به‌کارگیری جملاتی ثقیل، سعی بر برجسته کردن دو پاره عشق و ایمان دارد و این خود در مقام روایت، یک اثر شاخص و قابل دفاع است.

 

نقد موضوعی

 

اثر «بغض خفته» به اصل موضوع نزدیک است و در واقع یک برش از حیات منسوبین آن پیامبر عظیم‌الشان است. ولیکن با اصل زیست آن حضرت فاصله دارد و شخصیت داستان ما فقط زینب بنت محمد(ص) و ابوالعاص بن‌ربیع هستند.

 

نویسنده یک طرح‌واره رمان را پیش گرفته است تا برش داستانی منفک‌ که زیر لایه‌هایی چون عناصر داستانی را در خود بگنجاند. لذا می‌بینیم که متن داستان بیش‌تر به سمت روایت پیش می‌رود تا داستان‌.

از منظر داستان، بهتر بود یکی از این سیزده بخش را بصورت منفک انتخاب و با پرداختی داستان‌گونه که حاوی عناصر غنی داستانی ازجمله پی‌رنگ و شخصیت و زبان باشد، کار را پیش می‌برد.

 با توجه به قلم توانایی که در زبان و نثر نویسنده محترم شاهد هستیم، عناصر به گونه‌ای محسوس در متن داستان و جریان قصه، می‌توانست جاری و ساری باشند. مثلا وقتی دیالوگ بکار می‌بریم، دیالوگ‌های ما بهتر است دارای گونه و لحن بیانی باشند تا خواننده بتواند ارتباط بگیرد. یا مثلا یک نقطه اوج و یک کشمکش و یک تعادل اولیه داریم که همان پیچیدگی داستانی می‌شوند و فراز و فرود داستان ما را شکل می‌دهند که همه این‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از ساختار داستان هستند. اما در "بغض خفته" کمبود عناصر داریم. بگونه‌ای که کار به سمت و سوی روایت پیش رفته است تا داستان. اگرچه با توجه به انتخاب سوژه توسط نویسنده که برمی‌گردد به دوره اسلام و چه بسا باید این را گذاشت به حساب اینکه شخصیت‌پردازی‌ها مطابق آنچه که در تاریخ اشاره شده است و یا مورخین به آن اشاره دارند، کمی معذورات به دنبال دارد و نمی‌شود هر جور که خواست خودمان باشد بیاوریم‌ ولیکن در یک بخش مجزا می‌شد بطور دقیق‌تری با رعایت عناصر، یک اثر داستان بدیع خلق کرد.

از بُعد زبان و نثر هم شاهد قدرت نویسنده هستیم که انصافا باید توانایی ایشان را ارج نهاد.

 

نقد و نظر اعضای باشگاه

نرگس رسولی
21 آبان 1404

سلام و عرض ادب
خداقوت
از اون دست داستان هاست که خوب و بادقت باید خوانده شود
قلم قوی و هنرمندانه ای دارید

سمانه قائینی
16 آبان 1404

سلام و احترام
خداقوت و احسنت به نویسنده محترم بانو نگار تشکری.
نگارش داستانی تاریخی آن هم با زاویه دید دوم شخص نشان دهنده‌ی قلم توانمند نویسنده است.
رنگ و بوی این سبک آثار را قبلاً در آلبوم کاری
استاد سعید تشکری؛ کسی که سالها در ادبیات رضوی قلم زده است، دیده و خوانده‌ام.
در همان آغاز خوانش داستان یاد رمان؛
آبی‌ها، رفیق و هندوی شیدا در ذهنم تداعی شد که استاد سعید تشکری از زاویه دید دوم شخص به زیبایی در این آثار استفاده کرده‌اند.
به نظرم داستان پر و پیمان « بغضِ خفته» یک زندگی نامه است که پیشنهاد می‌کنم نویسنده با قلم توانمندی که دارد در قالب رمان بنویسد.
موفق باشید.

قائدی
14 آبان 1404

با سلام و احترام
ایده داستان (بغض خفته) از نظر بنده، جالب و خلاقانه بود. و پتانسیل تبدیل به یک رمان زیبا را داشت. و محدود شدن به داستان کوتاه به داستان، حالت روایی داده و موارد مختلف با توضیح کم و عدم شخصیت پردازی کامل همراه شده؛ درحالیکه در رمان فضا شخصیت پردازی و استفاده از عناصر بیشتر برای نویسنده فراهم می‌شود.
با آرزوی موفقیت های بیشتر برای نویسنده عزیز

زهرا سائلی
14 آبان 1404

با سلام
داستان بغض خفته، با زاویه دید دوم شخص نوشته شده که انصافا خوب به داستان نشسته و مهارت نویسنده را نشان می‌دهد.
تعدد شخصیت‌ها کمی برای مخاطب گیج‌کننده است. پرداخت به خواهران زینب نیاز نبود. شخصیت ابوالعاص به خوبی پرداخت و جوانمردی و رقت قلب او به خوبی نشان داده شده است.
همانطور که اشاره شد، ما شاهد روایتی در سیزده اپیزود هستیم که به برشی از زندگی زینب دختر پیامبر، و عشق او نسبت به همسر مشرکش، پرداخته. با اینکه ضعف عناصر داستانی در کار حس می‌شود و نوشته بیشتر به سمت روایت و زندگی‌نامه رفته، اما قلم قوی و سلیس نویسنده محترم باعث همراهی مخاطب با متن می‌شود. از نظر من ما یک اثر ارزشمند، که با تحقیق و برسی اسناد تاریخی نگارش شده؛ خواندیم. من از خوانش آن لذت بردم. خداقوت به نویسنده‌ی محترم خانم تشکری.

رضا محرر
14 آبان 1404

سلام و ادب
داستان زیبایی بود انتخاب زاویه دید دوم شخص جسورانه بود و نثر داستان آن ژانر عاشقانه را خوب بیان می کند. و اینکه خوشحالم این داستان به طور غیر مستقیم خواننده را با رسول خدا(ص) و اخلاق ایشان آشنا کرد. با نقد استاد ایمانی موافقم. داستان از پیرنگ منسجمی برخوردار نبود امیدوارم در اصلاح بهتر شود
با این حال داستان را دوست داشتم و امیدوارم داستان های بیشتری از این نویسنده بخوانم

هما ایران‌پور
13 آبان 1404

درود
اثر برگزیده شده « بغض خفته» را خواندم.
وقت صرف شده برای قسمت‌های تاریخی.
فرم، نثر و محتوا بر تکنیک پیشی گرفته که منظورم مثبت یا منفی بودن آن نیست.
توضحی که در مورد قالب و محدودیت کلمات جشنواره‌ای داده شد بعد از برگزیده شدن و به نقد و نظر گذاشته شدن اثر لزوم انتخاب متناسب با محتوا را گوشزد می‌کند.
ایده بیشتر مناسب رمان است
و نویسنده می‌تواند در این قالب هم ایده خود را محک بزند.
از تکرار مواردی که بقیه به آن پرداختند خودداری می‌کنم.

هدی اسکندری
13 آبان 1404

به نام خدا
خداقوت به نویسنده‌ی محترم
ایده‌ی داستانی جذاب است و جای پرداخت خوبی دارد.
توصیفات متناسب با داستان انجام گرفته و مخاطب را در آن فضا قرار می‌دهد.
اگر سوژه‌ی به این خوبی با زاویه دید دیگری نوشته می‌شد، شاهد اثری خوش‌خوان‌تر بودیم.
روایت خطی داستان می‌توانست مخاطبینی با طیف وسیعتر را به خود جذب کند.
از لحاظ محتوا برای کسی که آشنایی با پیامبر و تاریخ ندارد. شاید ایشان را دلیل جدایی عاشق و معشوق، سقط بچه و آزار دخترشان بداند.
قهرمان این داستان ابوالعاص است نه پیامبر.
مخاطب به زینب حق می‌دهد که عاشق این مرد باشد. و از خود گذشتگی‌های ابوالعاص را تحسین می‌کند.

سید مهدی
12 آبان 1404

سلام
ممنون از نویسنده محترم.
اما خدایش هیچ وقت متوجه ملاک‌های داوران عزیز خاتم در برگزیده کردن یک اثر هنری نشدم. منظورم این اثر نیست. کلا عرض کردم

میرافضلی
12 آبان 1404

با سلام و احترام،
از قلم زیبا و روان نویسنده لذت بردم و نگارش ایشان را شایسته تحسین می‌دانم. با این حال، از آن‌جا که داستان مورد نظر در حوزه تاریخ اسلام و مرتبط با شخصیت والای پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم است، به نظر می‌رسد اثر از دو منظر قابل بررسی باشد: نخست، از حیث اعتبار تاریخی و دوم، از نظر عناصر داستانی.

در زمینه اعتبار تاریخی، همان‌گونه که میان تاریخ‌پژوهان عرصه سیره و تاریخ اسلام اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، بحث‌هایی درباره این مسئله مطرح است که آیا پیامبر(ص) دخترانی به نام‌های زینب و رقیه داشته‌اند یا آن‌که این دو از خواهرزادگان حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بوده‌اند. همچنین درباره این موضوع که آیا رقیه همسر عثمان بوده یا عروس ابولهب، دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. صرف‌نظر از این اختلاف‌ها، به نظر می‌رسد نویسنده در شخصیت‌پردازی زینب، به عنوان بانویی که در خانه حضرت خدیجه پرورش یافته و معارف اسلامی را مستقیماً از پیامبر دریافت کرده است، چندان موفق نبوده است.

به عنوان مخاطب، در هنگام مطالعه داستان این پرسش برایم مطرح شد که آیا زینب جز گریستن بر فراق یار، نمود دیگری از ایمان آگاهانه و اختیارگرایانه نداشت؟ نویسنده می‌توانست ابعاد دیگری از شخصیت این بانو را که نشان‌دهنده تربیت اسلامی و ایمان درونی اوست، برجسته‌تر سازد یا دست‌کم به آن‌ها اشاره کند. در غیر این صورت، شخصیت زینب به‌صورت یک‌بعدی و صرفاً احساسی جلوه می‌کند و از عمق لازم در مقام یک شخصیت دینی و تربیت‌یافته برخوردار نمی‌شود.

از سوی دیگر، باید توجه داشت که نوشتن رمان یا داستان کوتاه درباره شخصیت‌هایی که وجود تاریخی دارند و در عین حال در زمره شخصیت‌های مقدس هستند، کاری بسیار دشوار و حساس است. نویسنده در چنین موقعیتی نمی‌تواند هر سخن یا رفتاری را به آن شخصیت‌ها نسبت دهد، بلکه باید در گزینش منابع و در بازآفرینی حوادث تاریخی نهایت دقت و وسواس را به خرج دهد.

از منظر فنی و داستانی نیز، اثر از یکنواختی رنج می‌برد و فاقد نقطه اوج و کشمکش مؤثر است. ساختار روایت بیش از آن‌که یادآور داستانی پرتعلیق باشد، به خاطره‌نویسی شباهت دارد و روند وقایع پشت سر هم و بدون تنوع یا تعلیق قابل‌توجه پیش می‌رود.

در مجموع، هرچند اثر از نظر زبان و نیت دینی ارزشمند است، اما از حیث شخصیت‌پردازی و پویایی داستانی نیازمند بازنگری و تعمیق بیشتر است تا بتواند ضمن حفظ شأن تاریخی و معنوی شخصیت‌های مقدس، از نظر هنری نیز تأثیرگذارتر و ماندگارتر جلوه کند.

محبوبه قائدی
12 آبان 1404

عرض سلام و احترام
فضاسازی و حال و هوای داستان خوبه. واقعاً آدم رو میندازه تو اون حالتی که حضرت زینب داره.
این "بغض خفته" که توی عنوانم هست، کاملاً تو متن داستان دیده میشه.
شخصیت سکینه خیلی خوب درست شده. همون "آرام دل بیقرار" که میتونه شنونده خوبی باشه.
یه کم مشکل زمان داره داستان. بعضی وقتا نمیشه فهمید الان شخصیت داره خواب میبینه یا بیداره یا داره خاطره رو مرور میکنه.
دیالوگها روان و باورپذیرن. مخصوصاً حرفهایی که با سکینه میزنه، خیلی صمیمیه، اما طولانی.
بعضی جاهاش زیادی شبیه به نثر قدیمی شده. اما من پسندیدم مثلاً "یَله و رها" یا "بمیرم برای آن دل پر غصه تان". اینا ممکنه خواننده رو گیج کنه.
یه کم طولانی شده. میشد بعضی قسمتها رو خلاصهتر کرد.
نمادها خوب انتخاب شدن: قفس، گنجشک، آتش، جای خالی...
شخصیت اصلی (حضرت زینب) خیلی عمیق نشون داده شده. هم عاشقه، هم مادر، هم دختر، هم خواهر.
پایانبندی خوب بود. با اون "اشک بود و اشک" یه جورایی حلقه داستان بسته میشه به اولش.

مرضیه زارع
11 آبان 1404

مرحبا به نویسنده‌ی عزیز!
نوشتن داستان با زاویه دید دوم شخص، مهارت زیادی می‌خواهد.
زیاده‌روی تعداد شخصیت‌ها در داستان کوتاه باعث سر در گمی خواننده می‌شود.
رد قلمتان جاویدان

هادی پورحسین
11 آبان 1404

با سلام و عرض ادب و احترام خدمت استاد ایمانی عزیز و تشکر از ایشان برای وقتی که گذاشتند برای خوانش و نقد داستان بغض خفته.
لازم دونستم در مورد داستان بغض خفته نکاتی رو یادآور بشم که فکر میکنم برای آگاهی و نقد و نظری که چه جناب ایمانی و چه دیگر دوستان در این مورد دارند یاد آور بشم.
داستان بغض خفته طرحی داستانی بود برای شرکت در جشنواره خاتم که از طرف سرکار خانم نگار تشکری مطرح شد. و بعد از صحبت ها و جلساتی که با هم داشتیم این طرح با توجه به ضوابط و قوانین جشنواره خاتم که مهم ترین آن پرداختن به سبک و سیره زندگی پیامبر صلی الله و علیه و آله و صلم و با محدودیت کلمات ( ۱۵۰۰ کلمه ) توسط بنده حقیر و سرکار خانم تشکری نوشته شد. ( شخصیت زینب به قلم ایشان و شخصیت عاص ) به قلم من در قالب ۱۳ نامه و با زاویه دید خطابی یا نامه نگاری نگارش شد. آنچه که مد نظر ما بود پرداختن به سیرت پیامبر ، نوع برخورد با خانواده و یاران و حتی مشرکین بود. و بعد شخصیت ابوالعاص ابن ربیع داماد پیامبر. با توجه به شخصیت و جایگاه عاص نزد قریش و عشق وصف ناپذیرش به زینب همسرش، از عاص شخصیتی کاریزماتیک، تاثیر گذار و از لحاظ داستانی جذاب خلق شد. در زمان نگارش شخصیت پردازی ها، وقایع، حوادث و اتفاقات بسیار مد نظر بود که از قلم نیافته ولی بخاطر محدودیت کلمات که داشتیم متاسفانه این امر امکان پذیر نبود.
امیدوارم در زمانی مناسب و در داستانی بلند فرصتی فراهم شود تا بتوانیم این اثر زیبا را به نتیجه مطلوب و دلخواه به رشته تحریر در بیاوریم.
خیلی خوشحالم از اینکه بغض خفته توانست در جشنواره خاتم حائز رتبه دوم شود.
از دوستانی که وقت گذاشتند و بغض خفته رو خوندن تشکر میکنم همینطور عزیزانی که نقد و نظر خودشون رو به اشتراک گذاشتند. از جمله جناب ایمانی بزرگوار.

بغض خفته
نگار تشکری_هادی پورحسین

MANA
11 آبان 1404

سلام
داستان بغض خفته را از نظر ساختار اپیزودی آن و از منظر زبان و لحنش دوست داشتم. ابتدای داستان متوجه راوی خاص که دختر پیامبر بودند نشدم که شخصیت پردازی به نظرم ضعیف بود و کدی مبنا بر معرفی شخصیت برای مخاطب ارائه نشده بود. داستان حول چند محور از جمله:عشق؛ فراق؛ اندوه؛ گذشت ...می چرخید که در قالب داستان کوتاه و فرم چند بخشی آن پرداخت خوبی داشت. افعال و نوع جمله بندی با زمان داستان سازگار نبود و بیشتر به زمان کنونی می خورد. جملات گاهی به نوشتار نمایشنامه نزدیک بود. زاویه دید دوم شخص هم انصافا خوب در آمده بود. داستان کشمکش و تعلیق خوبی داشت و قلم زنانه و جزئی نگری اندوه یک زن در از دست دادن فرزند و فراق همسر، در داستان خوش نشسته بود.
ممنون از نویسنده محترم

صدیقه یوسفی باصری
11 آبان 1404

داستان تصویری و زیبایی‌ست با زاویه دید تو راوی. نثر شیوا، روان و شاعرانه‌ای دارد. منتها تکرار فعل «بود» آزاردهنده است.
جای گفته و نگفته می‌شد دوپاره‌ی گفته ـ نگفته آورد. کلمه‌ی «آخ» شاید متناسب این زبان این متن نباشد. مثلا «آه» به جایش بیاید.
دستان در داستان نمی‌آید. دست‌هایش یا دست‌هاش درست است. چشمانش هم.
زبان و نثر زیباست، اما شخصیت‌ها زیاد و کمی گیج‌کننده هستند و تمرکز مخاطب را می‌گیرند. فکر می‌کنم پافشاری روی نثر باعث کم‌کاری در محتوا شده است.
با آرزوی توفیق برای نویسنده عزیز🙏🌷

کبری لطیف
11 آبان 1404

به نام خدا
در آغاز، نویسنده را تحسین می‌کنم برای این نثر فاخر و ارزنده. هر چند به گمان بنده در عصر کنونی خواننده دنبال نثر این چنینی نیست دنبال قصه است.
من موقع خواندن این متن منتظر یک قصه بودم و به آن نرسیدم، قصه‌ای که مثل همه داستان‌ها: شروع، میانه و پایان داشته باشد و به قول استاد ایمانی متن خالی از عناصر و شگفتی‌های داستان بود.
امیدوارم نویسنده‌ی این متن با استعداد درخشانی که دارند، داستان‌های شاهکاری خلق کنند.

محمدجواد محمدی
11 آبان 1404

اولا خوشحالم که کار استاد تشکری را می‌خوانم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.
کتابی هست به نام :مشترکی در خانواده محمدص که زندگی عاشقانه حضرت زینب س و ابوالعباس همسر وی را شرح می‌دهد. نمی‌دانم خانم تشکری از آن استفاده برده‌اندیاخیر.
راستش من با راوی دوم شخص خطایی موافق نیستم چون که مسأله داستان را کمرنگ می‌کند روایت بر داستان می‌چربد این زاویه دید بیشتر به فضای دینی از نوع داستان های به سبک حوزه علمیه می‌پردازد و جنبه داستانی کارراکمرنگ می‌سازد. در واقع می‌توان گفت که داستان در روایت گم شده است.
نکته دیگر مسأله داستان است که برش انتخاب شده مقتضی داستان کوتاه نیست.باید برش کوتاه‌تری انتخاب شود و زندگی ابوالعباس زوم شود.
جسارت شد خدمت بانو تشکری گرامی


391
| | |
4.6 | 5 رای

آلبوم تصاویر

بغض خفته نگار تشکری. نقد حسن ایمانی
نویسنده: نگار تشکری


بغض خفته نگار تشکری. نقد حسن ایمانی
منتقد: حسن ایمانی