از جمله مشکلاتی که همة انقلابها با آن دست و پنجه نرم میکنند وجود دشمنانی بر سر راه تحقق اهداف آنهاست. انقلاب اسلامی پیامبراکرم هم از این قاعده مستثنی نبود. در طول ده سالی که ایشان در مدینه تشکیل حکومت دادند با چند گروه از دشمنان که تهدید جدی برای ...
سید مجید پورطباطبایی، پژوهشگر حوزه دین و نویسنده کتاب «خاتم عشق» تاکید دارد که ادبای بزرگ روسیه و اروپا که در آثارشان بر مترقی بودن و جنبههای مثبت دین اسلام تاکید کردهاند، این ارادت را در نتیجه مطالعه عمیق و تفحص در حوزه دین به دست آوردهاند.
«تجربه نوشتن داستان کوتاه با محوریت پیامبر اکرم (ص)» درباره باز بودن دست نویسنده برای نوشتن از زندگی پیامبر و تأثیر ایشان در زندگی امروز انسانها گفت: بستگی به زاویه دید نویسنده دارد که به وقایع و شخصیتهای تاریخی چهطور نگاه و آنها را به موقعیتهای...
تفاوت آثار سیدهاشم محلاتی با سایر کسانی که هم نسل او بودند در این بود که حاج آقا در چهارچوب سنتی حوزه علمیه باقی نماند که فقط تالیفاتش برای حوزه باشد، بلکه تلاش میکرد مردم را آگاه کند و برخی از برهههای تاریخ که میتوانست برای مردم ارزشمند باشد را ...
این اثر، رمانی نیست که بهطور کلیشهای و تکراری از آموزههای پیامبر حرف بزند و اتفاقا سوال اصلیاش متوجه مبلّغ دین است و به ما راهکار میدهد؛ همان راهکاری که پیامبر میدهد، اینکه برای نزدیکی و قرب الهی ابتدا باید به جامعه و مردمت کمک کنی.
اگر نویسنده میخواهد درباره صدراسلام بنویسد، هیچ جا مثل آب خوردن برای شما نوشته است که آن موقع چه میخوردند و چه میپوشیدند. درباره شخصیتی که میخواهید بنویسید مطالب و اطلاعات دم دستی وجود ندارد.؛ لازمه آن پژوهش است.
کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» رمان نیست و زندگینامه داستانی است و نویسنده در پرورش عنصر خیال دستش کاملا بسته است. برای همین من تاکید دارم قدری از زندگینامهها فاصله بگیرم تا نوشتن از پیامبر برای نسل امروز جذابتر باشد.
شاهآبادی با اشاره به موضوع جشنواره خاتم گفت: جوانان و نوجوانان در سن خاصی بهسر میبرند که ویژگی اصلی آن، نگاه فلسفی و حقیقتجویی است و بهدنبال این هستند که میان این همه شلوغی و سرگشتگی راه خود را پیدا کنند. داستان خاتم میتواند در چنین شرایطی به آ...
برگزاری جشنواره خاتم یک امر ضروری، موفق و مورد استقبال است گفت: برگزاری جشنواره خاتم ضروری است چون زمانی که ایده اولیه آن مطرح شد هیچگونه اقدام ادبی هنری ماندگاری وجود نداشت. آن هم برای پیامبرخاتم با یک میلیارد مسلمان در جهان
در این میزگرد قیصری به بیان دیدگاههای خود درباره میزان ادای دین ادبیات داستانی معاصر به ساحت پیامبر اسلام (ص) پرداخت و عنوان کرد: پرداختن به این مساله مستلزم چاپ چندین عنوان کتاب در قالبهای رمان و داستان کوتاه است
سیدی در این کتاب نگاهی نو به زندگی و شخصیت پیامبر اسلام (ص) کرده است. در فصل اول کتاب با عنوان خویشتن به سیمای ظاهری و سیمای حقیقی پیامبر مکرم اسلام پرداخته شده است.
مجتبی رحماندوست با اشاره به موضوع این دوره از جشنواره با عنوان جهان پیامبر، جهان ما؛ بینش، روش، کنش و منش پیامبر خاتم(ص) گفت: پیامبر اکرم(ص) قله اسلام است. رسول خدا(ص) تنها بهعنوان یک شخص تلقی نمیشود.
شان نزول روایتهای معصومین، دلالت و راهنمایی به حیات طیبه است (بدون قید زمانی). داستان میتواند رسانهای برای این دلالت باشد اگر داستاننویس خود را مکلف بداند. روایات، مضامین مناسبی برای داستاننویس مذهبی است.
به عنوان مقدمه باید عرض کنم به طور ذاتی و طبیعی، نوع بشر در طلب حقیقت و زیبایی است. این جستوجو یک حیات جاری است؛ بیزمان و بیمکان. اما قبل از هر چیز باید این حقیقت را نوشید تا طعم و مزه آن را دریافت کرد.
نقی سلیمانی گفت: بهترین منبع معتبری که از پیامبر سخن میگوید، قرآن است. چون هم آیینه تمامنمای چهره محمد(ص) است و هم به نوعی نقدی است بر گزارشها و روایتهای تاریخی.