(آرشیو سال 1401)

روزه در سیره نبوی

روزه در اسلام به معنای عملی است که انسان برای انجام فرمان خدا از اذان صبح تا اذان مغرب از چیزهایی که روزه را باطل می‌کند خودداری نماید. روزه در نگاه رسول‌خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) دارای جایگاه بسیار بالایی بوده و آن حضرت تأکید زیادی بر روزه‌دار...

28 اسفند 1401

ازدواج در سیرة پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله) 

کسی که فرزندش به حد رشد برسد و مقدمات ازدواج او را فراهم نکند، اگر فرزند مرتکب گناهی شود، این گناه برای هر دو نفرشان نوشته می‌شود.

22 اسفند 1401

محبت در سیرة رسول خدا

یکی از ویژگی‌های رسول گرامی اسلام، رحمت عام و فراگیر آن گرامی نسبت به تمام اهل عالم است. ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله درخشش نور رحمت و محبّت بر سر تا سر گیتی بود. خدای تعالی از مادری همانند حضرت آمنه علیهاالسلام بزرگ‌ترین ارمغان بشریت و مظهر عطوف...

13 اسفند 1401

تأثیر سیره نبوی در زندگی عبادی امام خمینی

امام هر شب در هر حالی که باشند نماز شب می‏خوانند و هنگامی که برای نماز شب از خواب برمی‏خیزند، این‏قدر آرام و آهسته قدم برمی‏دارند که هیچ‏کس از خواب بیدار نشود و به ندرت اتفاق می‏افتد که از حرکت امام در دل شب، کسی بیدار شود.سیره

13 اسفند 1401

فراخوان جشنواره هشتم تا چهارم اردیبهشت 1402 تمدید شد

موضوع داستان و روایت داستانی با الهام از بینش، روش، کنش و منش پیامبر اکرم(ص)  در رفتار انسان امروزبا توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر باشد.

16 بهمن 1401
فراخوان جشنواره هشتم تا چهارم اردیبهشت 1402 تمدید شد

فراخوان جشنواره هشتم تا چهارم اردیبهشت 1402 تمدید شد

موضوع داستان و روایت داستانی با الهام از بینش، روش، کنش و منش پیامبر اکرم(ص)  در رفتار انسان امروزبا توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر باشد.

16 بهمن 1401
ارادت ادبای شرق و غرب به اسلام نتیجه مطالعه عمیق بوده است

ارادت ادبای شرق و غرب به اسلام نتیجه مطالعه عمیق بوده است

سید مجید پورطباطبایی، پژوهشگر حوزه دین و نویسنده کتاب «خاتم عشق» تاکید دارد که ادبای بزرگ روسیه و اروپا که در آثارشان بر مترقی بودن و جنبه‌های مثبت دین اسلام تاکید کرده‌اند،‌ این ارادت را در نتیجه مطالعه عمیق و تفحص در حوزه دین به دست آورده‌اند.

30 آبان 1401
در داستان‌ها باید موقعیت تاریخی را به موقعیت انسانی تبدیل کنیم

در داستان‌ها باید موقعیت تاریخی را به موقعیت انسانی تبدیل کنیم

«تجربه نوشتن داستان کوتاه با محوریت پیامبر اکرم (ص)» درباره باز بودن دست نویسنده برای نوشتن از زندگی پیامبر و تأثیر ایشان در زندگی امروز انسان‌ها گفت: بستگی به زاویه دید نویسنده دارد که به وقایع و شخصیت‌های تاریخی چه‌طور نگاه و آن‌ها را به موقعیت‌های...

28 آبان 1401
تاکید بر روایتی منسجم و گزینشی از زندگی پیامبر در یک کتاب

تاکید بر روایتی منسجم و گزینشی از زندگی پیامبر در یک کتاب

تفاوت آثار سید‌هاشم محلاتی با سایر کسانی که هم نسل او بودند در این بود که حاج آقا در چهارچوب سنتی حوزه علمیه باقی نماند که فقط تالیفاتش برای حوزه باشد، بلکه تلاش می‌کرد مردم را آگاه کند و برخی از برهه‌های تاریخ که می‌توانست برای مردم ارزشمند باشد را ...

16 آبان 1401
برای قرب الهی ابتدا باید به جامعه و مردمت کمک کنی

برای قرب الهی ابتدا باید به جامعه و مردمت کمک کنی

این اثر، رمانی نیست که به‌طور کلیشه‌ای و تکراری از آموزه‌های پیامبر حرف بزند و اتفاقا سوال اصلی‌اش متوجه مبلّغ دین است و به ما راهکار می‌دهد؛ همان راهکاری که پیامبر می‌دهد، اینکه برای نزدیکی و قرب الهی ابتدا باید به جامعه و مردمت کمک کنی.

16 آبان 1401
گفت‌وگوی تاریخ‌نگار و نویسنده موجب خلق رمان جذاب تاریخی می‌شود

گفت‌وگوی تاریخ‌نگار و نویسنده موجب خلق رمان جذاب تاریخی می‌شود

اگر نویسنده می‌خواهد درباره صدراسلام بنویسد، هیچ جا مثل آب خوردن برای شما نوشته است که آن موقع چه می‌خوردند و چه می‌پوشیدند. درباره شخصیتی که می‌خواهید بنویسید مطالب و اطلاعات دم دستی وجود ندارد.؛ لازمه آن پژوهش است.

16 آبان 1401
کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» رمان تاریخی نیست

کتاب «آنک آن یتیم نظرکرده» رمان تاریخی نیست

کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» رمان نیست و زندگی‌نامه داستانی است و نویسنده در پرورش عنصر خیال دستش کاملا بسته است. برای همین من تاکید دارم قدری از زندگی‌نامه‌ها فاصله بگیرم تا نوشتن از پیامبر برای نسل امروز جذاب‌تر باشد.

16 آبان 1401

قرض الحسنه در گفتار پیامبر اکرم(ص)

قرض در اصل به معنای بریدن با دندان است و این‌که به وام قرض می‌گویند از این باب است که آن قسمت از مال را از بقیة اموال جدا می‌کنند و به دیگری می‌دهند که عین یا مثل آن را پس از مدتی بازگرداند.

7 تیر 1401

جلوه هایی از میانه روی و اعتدال در سیره و گفتار پیامبر(ص)

در زبان عربی از میانه‌روی با عنوان "اعتدال" یاد می‌شود و "اعتدال" به معنای حد وسط در کمیت و یا کیفیت است. مثل اینکه می‌گوییم قد آن فرد نه کوتاه است و نه بلند، همچنین این واژه به معنای استقامت و پایداری نیز آمده است.1

7 تیر 1401
صفحه 1 از 2ابتدا   قبلی   [1]  2  بعدی   انتها   

آرشیو مطالب

Skip Navigation Links.

دسته بندی ها

Skip Navigation Links.