فرشید شیشه گران
آذر 1396

مصاحبه با خانم زهرا زواریان

زهرا زواريان: قوي نبودن آثار مرتبط با معصومين يكي از دلايل بي رغبتي جوانان به آنهاست.

 

 به جشنواره «خاتم» خوشبين هستم

 

زهرا زواريان پيرامون جشنواره داستان نويسي «خاتم» گفت: معمولاً با جشنواره‌هاي به ويژه دولتي موافق نيستم. اما از برگزاركنندگان اين جشنواره به نظر آمد كه كارفرمايشي انجام نمي‌دهند و دغدغه پيامبر را دارند و در كل به جشنواره«خاتم» خوشبين هستم. اميدوارم اخلاص عمل برگزاركنندگان هرچه بيشتر باشد و از جنبه‌هاي تشريفاتي و امري و دستوري فاصله بگيرند تا نتيجه خوبي در نهايت جشنواره داشته باشد.

اين نويسنده در ادامه با اشاره به اينكه نمي‌توان به اين سؤال كه آيا مي‌توان پيرامون پيامبر داستان امروزي نوشت يا نه گفت: اين تلاشي است كه خودم سالهاست انجام مي‌دهم و با نوشتن هر داستان ديني درباره معصومين در حال نزديك شدن به امكان داشتن يا نداشتن نوشتن داستان به  شكل امروزي هستم.

وي افزود: بنده هنوز در اين مورد به جواب نرسيدم زيرا قواعد و محدوديت‌هايي در قالب داستان نويسي و تعاريفي كه ما از داستان نويسي داريم وجود دارد كه تا به حال چنين شخصيت‌هايي را در طول دوره داستان نويسي نداشته‌ايم كه به آنها به شكل داستان امروزي بپردازيم. داستان نويسان بايد تجربه كنند و شايد بايد قالب‌هاي جديدي را پيدا كنيم كه در اين قالب‌هاي نو بتوانيم زندگي معصومين را در ظرف داستان بنويسيم.

زواريان دربخش ديگري از سخنانش با اشاره به قوه تخيل و نسبت آن با معصومين گفت: تعريف ما از قوه تخيل نبايد محدود باشد، قوه تخيل به معناي حقيقي مقام بالايي است. اگر قوه تخيل را به عقل فعال نزديك در نظر بگيريم خيلي مقام بالايي است و مشكل است كه نويسندگاني باشند كه به اين مراتب نرسيده باشند، و بخواهند داستان خلق كنند. شايد دراين مراتب به نحوي تجلي حضور در اين قوه «تخيل» رخ بدهد كه جنس ديگري دارد. بنابراين بنده تخيل را مرتبه بالايي مي‌دانم و فكرمي كنم تعدادي از نويسنده‌هاي ما در اين مرحله پيشرفت نكرده‌اند و جاي كار دارند. اگر بتوانيم به اين مرتبه دسترسي پيدا كنيم شايد داستان خوبي هم در اين زمينه بنويسيم.

در آغاز راه هستيم

 

او در پاسخ به اينكه براي نوشتن پيرامون شخصيت معصومين نياز است تا مباني را دوباره نوشت گفت: سكويي كه الان روي آن ايستاده‌ايم مباني داستان نويسي موجود در حال حاضر است و اين مباني داستان نويسي كه الان در تعاريف ودر كتاب هاي داستان نويسي تئوري مي‌بينيم، از روي داستان‌هايي برداشت و نتيجه‌گيري شده‌اند كه نوشته شده بودند و  نويسندگان داستان را نوشته‌اند و تجربه كرده‌اند و برهمين اساس سبك‌ها و مباني نوشته شده است.

وي افزود: دراين زمينه در آغاز راه هستيم و بايد ابتدا تجربه و تلاش كنيم و شايد بتوانيم پس از اين مباني جديدي را ارائه دهيم كه اين اتفاق هنگامي رقم مي خورد كه داستان‌هاي جديد نوشته شود و با اين رويكرد خاص داستان‌هايي را نوشته باشيم كه احتياج به زمان دارد.

مسلمانان بايد بيشتر تلاش كنند

زواريان در بخش ديگري از سخنانش در پاسخ به اينكه آيا اصالتاً داستان ديني داريم يا خير، گفت: دين يكي ازمهمترين موضوعات زندگي انسان است وانسان از بدو تولد تا مرگ و پس از آن با دين مواجه است. بنابراين دين خود زندگي انسان است و شخصيت‌هاي داستان با اين موضوع درگير هستند يا موافق يا مخالف و به هر حال درچالش با دين هستند او اضافه كرد: انسان و دين دو عنصر جدايي ناپذيرند و حتماً مي‌توان داستان ديني نوشت و درجهان داستان‌هاي بسياري درباره مسيحيت و حضرت مسيح و حضرت مريم نوشته شده است. ولي ما مسلمانان بايد تلاش بيشتري در نگارش داستان‌هاي قوي درحوزه دين و معصومين داشته باشيم.

داستان هاي خوبي نوشته شده است

اين نويسنده در ادامه گفت: اغلب داستان‌هاي ما بيشتر با زبان فارسي كه در دنيا كمتر شناخته شده و در محدوده جغرافيايي خودمان است نوشته شده بنابراين اگر داستان خوبي هم نوشته شده داخل كشور مانده است و مسئولين فرهنگي ما نگاه بين‌المللي نداشته‌اند وگرنه داستان‌هاي خوبي نوشته شده كه قابل ترجمه و عرضه به آن سوي مرز باشد.

اين نويسنده گفت: در كشور ما در بحث پژوهش و به خصوص پژوهش ادبي ضعيف هستيم و ممكن است داستان‌هاي خوبي داشته باشيم كه از آن بي خبر هستيم اگر در همين جشنواره بتوان بخش پژوهش را راه اندازي كرد و اين داستان‌ها را شناسايي و ترجمه و معرفي كرد. حركت خوبي ايجاد مي‌شود كه از برگزاركنندگان انتظار مي‌رود در زمينه پژوهشي هم پوياتر عمل كنند.

قوي نبودن آثار مرتبط با معصومين يكي از دلايل بي رغبتي جوانان به آنها است

 

زواريان در ادامه گفت: به لحاظ فني تكنيكي يك نويسنده آشنا به اصول و تكنيك‌هاي داستان نويسي مي‌تواند بنويسد. در اين سال‌ها خيلي از اين نوع كارها سفارشي و حمايت مالي شده و نويسندگاني به اين حوزه وارد شده‌اند كه شايد خيلي اعتقاد دروني و فهم و درك حقايق را نداشته‌اند و معمولاً آثاري خلق شده كه به ضد خودش تبديل شده است و دلسردي و عدم علاقه‌مندي مخاطب را به همراه داشته‌اند. يكي از دلايل بي رغبتي جوانان اين دوره به آثار مذهبي همين قوي نبودن اثر بوده است.

اين نويسنده در پايان با اشاره به جشنواره «خاتم» گفت: خوش فكر بودن برگزاركنندگان اين جشنواره و با سليقه بودن و شناخت شرايط امروز جامعه ايران وجهان و اين‌كه بتوانند از ابعاد مختلف و جهان شمولي موضوع پيامبر را نگاه كنند حتماً مؤثر و كمك كننده خواهد بود.  

3160
| | |
| -1 رای

نظرات

  • نظرات ارسالی پس از تایید منتشر خواهد شد
  • پیام‌های حاوی توهین و تهمت منتشر نمی‌شود