مقاومت در سیره پیامبر اسلام (ص)

5 آبان 1404
مقاومت پیامبر(ص) بر مبنای اصولی همچون اخلاص، معنویت، عدالت، مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، مقابله با سلطه‌گری توکل بر خدا، صبر در برابر سختی‌ها و ناملایمات، دعوت مبتنی بر حکمت و موعظة حسنه و ایجاد انسجام درونی جامعه استوار بوده است.

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

 

مقاومت در سیرة پیامبر اسلام(ص)؛ الگویی برای همة زمان‌ها

نویسنده: عبدالله مبینی دهکردی

منبع: فصلنامة نظریه پردازی راهبردی

چکیده

این مقاله به بررسی ابعاد مختلف مقاومت در سیرة پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) می‌پردازد و تلاش می­کند علل و عوامل، اصول، اهداف و راهبردهای مقاومت ایشان را برای مواجهه با چالش‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و دفاعی تبیین کند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی الگوهای رفتاری پیامبر (ص) در برابر فشارهای مختلف و کاربرد عملی این اصول در دنیای معاصر است. سؤال اصلی تحقیق این است که مقاومت در سیرة پیامبر اسلام (ص) چه ابعاد و مؤلفه‌هایی دارد و چگونه می‌توان آن را در مواجهه با شرایط و مقتضیات امروز به کار برد؟ برای پاسخ به این سؤال، از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده و منابع اصلی شامل قرآن کریم، کتب حدیث، سیرة نبوی(ص) و تحقیقات با رویکرد تاریخی و تطبیقی تحلیل شده‌اند. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که مقاومت پیامبر(ص) بر مبنای اصولی همچون اخلاص، معنویت، عدالت، مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، مقابله با سلطه‌گری توکل بر خدا، صبر در برابر سختی‌ها و ناملایمات، دعوت مبتنی بر حکمت و موعظة حسنه و ایجاد انسجام درونی جامعه استوار بوده است. همچنین، پیامبر (ص) با استفاده از راهبردهایی مانند گفت‌وگوی سازنده با یهودیان مدینه، مشرکان قریش، سران قبایل و اعزام سفیر به دولت­های بزرگ با انسجام درونی توانستند در برابر فشارهای شدید اجتماعی و سیاسی ایستادگی کنند. نوآوری این تحقیق در بررسی جامع ابعاد مقاومت پیامبر(ص) و تطبیق آن با انواع مقاومت‌های دیگر و تبیین وجوه اشتراکات و تمایزهای آن با گونه‌شناسی مقاومت‌های دیگر است تا با شناسایی این وجوه تمایزها و تشابه‌ها بتوان نظریه مقاومت اسلامی را استخراج کرد.

کلیدواژه‌ها

مقاومت، اخلاص، صبر دربرابر ناملایمات، معنویت، عدالت

مقدمه

مقاومت در سیرة پیامبر اسلام(ص) به معنای پایداری و ایستادگی در برابر سختی‌ها، تهدیدها و موانع برای تحقق اهداف ارزشمند و دفاع از حق و آزادی تعریف می‌شود. در طول تاریخ، مقاومت نقش اساسی در حرکت جوامع انسانی دارد ولی مقاومت در سیرة نبوی علاوه بر مشترکات سبک مقاومت با سایر ملل ویژگی‌هایی همچون عدالت‌خواهی، معنویت، آزادی و تحقق ارزش‌های اخلاقی و الهی پایداری در برابر سختی‌ها، انجام تکلیف و کسب رضای الهی و قرب الی‌الله را در درون خود جای داده که با سایر مقاومت ملت‌های دیگر تفاوت اساسی دارد. یکی ازبرجسته‌ترین الگوهای مقاومت در تاریخ، سیرة پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) است که با پایداری خود در برابر فشارهای اجتماعی، سیاسی، محاصرة اقتصادی شعب ابیطالب، محاصرة نظامی در جنگ احزاب و ... توانست مسیر تحول معنوی و تمدنی جدیدی را برای بشریت ترسیم کند.

این مقاله به بررسی ابعاد مختلف مقاومت در سیرة نبوی می‌پردازد تا از این طریق فهم بهتری از مفهوم مقاومت اسلامی و کاربرد آن با استفاده از قرآن و نهج‌البلاغه منابع حدیث و روایی، نظریة مقاومت اسلامی را کشف، استخراج و ارائه نماید.

بیان مسئله، چالش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، امنیتی و ابعاد دیگر جوامع اسلامی نشان دهندة بازخوانی اصول مقاومت دراسلام است. با توجه به نقش پیامبر اسلام(ص) به‌عنوان الگوی کامل انسانی، برابر آیة شریفة «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(احزاب، 21) مسئلة اصلی این است که چگونه مقاومت ایشان در برابر انواع فشارها و تهدیدها، موجب گسترش اسلام و تحول جامعة جاهلی عرب شد؟ و چگونه می‌توان این الگوها را در شرایط کنونی به کار برد؟

بیان مسئله این مقاله بر این پایه است که شناخت دقیق از علل و عوامل، اهداف،راهبردها، تاکتیک‌ها و شیوه‌های مقاومت پیامبر(ص) می‌تواند به جوامع اسلامی و بشری در رویارویی با سلطة زورگویان و متجاوزین به حقوق ملت‌ها به عنوان الگوی موفق مورد بهره‌برداری مطلوب قرارگیرد.

مطالعة مقاومت در سیرة پیامبر(ص) به‌عنوان یکی از منابع الهام‌بخش برای مسلمانان، می‌تواند به بازشناسی الگوهای رفتاری، مدیریتی و اخلاقی، دفاعی و نظامی ایشان کمک کند. این الگوها نه تنها برای مسلمانان بلکه برای همة جوامع بشری قابل استفاده و کاربردی است و می‌تواند مکتب جدیدی را درنظریه‌های حاکم بر نظام بین‌الملل به جامعة جهانی معرفی نماید.

در دنیای امروز که مسلمانان با مکاتب و نظریه‌های ساختة بشر خصوصاً «مکاتب توتالیتر» مواجه هستند و چالش‌هایی همچون استعمار فکری، ظلم مستکبران، یکجانبه‌گرایی، فساد و بحران‌های اخلاقی، حق‌کشی و سیاست‌ها و شعارهای دوگانه و دروغین حقوق بشری مواجه‌اند، آشنایی با شیوة مقاومت پیامبر(ص) می‌تواند راه‌گشای حرکت به سمت استقلال، عدالت و تعالی جامعة بشری علی‌الخصوص مسلمانان تحت ظلم و ستم قرارگیرد.

تحقیقات متعددی پیرامون سیرة پیامبر(ص) و ابعاد مختلف زندگی ایشان انجام شده است. برخی از پژوهش‌ها به موضوعاتی همچون رهبری پیامبر(ص)، سیاست‌های دفاعی، اخلاقی و مدیریت بحران پرداخته‌اند، اما به‌طور خاص، ابعاد مقاومت در سیرة نبوی(ص) کمتر مورد بررسی جامع قرارگرفته است. این مقاله قصد دارد با تحلیل تاریخی و محتوایی سیرة پیامبر(ص) این خلاء پژوهشی را برطرف کند.

این پژوهش ازروش توصیفی- تحلیلی بهره می‌برد. داده‌ها از منابع اصلی قرآن کریم، کتب حدیث و سیرة نبوی، منابع دست اول تاریخ اسلام یک روایت معتبر استخراج شده و با استفاده ازتحلیل تاریخی و تطبیقی، الگوهای مقاومت پیامبر(ص) شناسایی و بررسی می‌شوند. همچنین برای تقویت تحلیل‌ها، منابع دست دوم شامل تحقیقات و مطالعات معاصر مرتبط با موضوع نیز مورد استفاده قرارگرفت.

چهارچوب نظری پژوهش حاضر، ابتدا مفاهیم نظری مرتبط با مقاومت و سیرة نبوی(ص) تبیین شده و سپس با تحلیل نمونه‌های تاریخی مقاومت پیامبر(ص) در مکه و مدینه، اصول و مبانی، اهداف، راهبردها، به عنوان تاکتیک‌های ایشان استخراج می‌گردد. درنهایت، آثار، نتایج و پیامدهای سیرة مقاومت پیامبر(ص) الگوی عملی مورد استفاده پژوهشگران قرارگیرد.

این تحقیق نه تنها به جنبه‌های علمی و نظری می‌پردازد، بلکه تأکید دارد که مقاومت در سیرة پیامبر(ص) از اخلاق و معنویت، امدادهای غیبی و کسب رضای الهی و انجام تکلیف دینی جدایی ناپذیر است. درک این موضوع می‌تواند به تقویت مبانی اخلاقی جوامع اسلامی کمک کند.

قلمرو زمانی این مقاله مربوط به حیات پیامبر(ص) به مدت ۲۲ سال پس از بعثت در مکه و بعدها در مدینه است و قلمرو مکانی زندگی پیامبر(ص) در سرزمین حجاز را دربر می‌گیرد.

  1. یافته‌های پژوهش

مقاومت، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های سیرة پیامبر اکرم(ص) است. ایشان در طول دوران رسالت، با چالش‌ها و سختی‌های بسیاری روبرو شدند و با صبر و استقامت، در برابر آنها ایستادگی کردند.

این مقاومت، نه تنها به پیروزی اسلام منجر شد، بلکه الگویی ماندگار برای همة مسلمانان و حتی غیرمسلمانان گردید و در طی سالیان متمادی برای جهان اسلام و آزادی‌خواهان جهان الگو شد.

    1. ابعاد مختلف مقاومت در سیرة پیامبر(ص)

مقاومت در سیرة پیامبر(ص) ابعاد مختلفی دارد که می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد:

  1. مقاومت در برابر شرک و بت پرستی: پیامبر اسلام(ص) با شجاعت تمام، به مبارزه با شرک و بت‌پرستی

پرداخت و با وجود مخالفت شدید مشرکان، از عقاید خود دست برنداشت(ابن هشام، 1375، ج1، ص1۲۴) و با تمامی توان در ترویج توحید و یکتاپرستی گام‌های مهمی برداشت و آثار شرک و بت‌پرستی را با شکستن خدایان سنگی از میان برداشت.

  1. مقاومت در برابر تحریم اقتصادی: قریش، برای سرکوب پیامبر(ص) و یارانش، آنها را تحریم و

مسلمانان با صبر و استقامت، این فشار را تحمل کردند و بر آن پیروز شدند(شهیدی، 1368، 164)

  1. مقاومت در برابر آزار و اذیت: مسلمانان اولیه، آزار و اذیت‌های بسیاری را تحمل کردند. پیامبر(ص) و

یارانش با شجاعت و صبر، این سختی‌ها را پشت سر گذاشتند(واقدی، 1984، ج 1، ص165)

  1. مقاومت در برابر تهمت و افترا: دشمنان اسلام، همواره در تلاش بودند تا با تهمت و افترا، چهرة اسلام

و پیامبر(ص) را خدشه‌دار کنند. اما پیامبر(ص) با صداقت و راستی، به این تهمت‌ها پاسخ داد(سبحانی، 1363، ج 1، 87)

  1. مقاومت در برابر جنگ‌های نظامی: مسلمانان در طول تاریخ، در جنگ‌های بسیاری شرکت کردند و با

شجاعت از دین خود دفاع کردند.

1-2. عوامل مؤثر در مقاومت پیامبر(ص)

عوامل متعددی در موفقیت مقاومت پیامبر(ص) نقش داشته‌اند که برخی از آنها عبارتند از: توکل بر خدا: پیامبر(ص) همواره به خداوند توکل می‌کرد و از او کمک می‌طلبید.

صبر و استقامت: ایشان با صبر و استقامت، در برابر سختی‌ها ایستادگی می‌کردند.

شجاعت و جسارت: پیامبر(ص) با شجاعت و جسارت، از حق دفاع می‌کرد(مونته گره وات، :13۷۴، 169) هوشمندی و تدبیر: ایشان با هوشمندی و تدبیر، بر مشکلات غلبه می‌کردند.

اتحاد و همدلی: مسلمانان با اتحاد و همدلی، در کنار پیامبر(ص) بودند(شهیدی، 1368، 1۷6) در نتیجة مقاومت در سیرة پیامبر اسلام(ص)، الگویی ارزشمند برای همة انسان‌ها است. با الگوگیری از سیرة پیامبر(ص) می‌توان در برابر مشکلات و سختی‌های زندگی ایستادگی کرد و به موفقیت رسید، مقاومت یاران پیامبر(ص) در مکه با شروع رسالت رسول خدا(ص) برای دعوت به آیین جدید با مخالفت گستردة سران قریش که منافع اقتصادی و مادی فراوانی را از دست می‌دادند، از همان ابتدا شروع شد؛ یکی از این مخالفت‌ها شکنجة یاران پیامبر اسلام(ص) در مکه بود(ابن هشام، 1375، ج1، 118) که یکی از نقاط تاریک تاریخ صدر اسلام و نشان دهندة دشمنی قریش با پیام الهی و پیروان آن است. این شکنجه‌ها ، به‌ویژه زمانی که اسلام هنوز در مرحلة سری و نیمه علنی بود، شدت بیشتری داشت و شامل گروه‌های مختلفی از مسلمانان، به‌ویژه افراد ضعیف و مستضعف بود که با مقاومت ستودنی یاران پیامبر(ص) مواجه شد. آنان با این‌که ابتدای راه بودند با انگیزة بالا، ایمان به هدف مقاومت زیادی را در مقابل ستمگران قریش از خود نشان دادند تا جایی که تعدادی از آنان شربت شهادت نوشیدند ولی دست از آرمان‌ها و ارزش‌های دین جدید برنداشتند.

1-3. زمینه‌های شکنجه

تهدید منافع قریش: قریش به دلیل جایگاه اقتصادی، اجتماعی و مذهبی خود در شبه جزیرة عربستان، ظهور اسلام را تهدیدی جدی می‌دید. پیامبر اسلام(ص) با اصول توحید، برابری عدالت، نظام طبقاتی و سلطة قریش را به چالش می‌کشید و همین عوامل باعث تشدید انواع فشارها و شکنجه‌ها علیه مسلمانان صدر اسلام شد.

ترس از دست دادن مشروعیت: رهبران قریش که خود را حافظان کعبه و مروج بت‌پرستی می‌دانستند، بیم آن داشتند که پذیرش اسلام باعث کاهش نفوذ و اعتبار آنان شود و آیین جدید جایگزین نفوذ و اعتبار سران قریش شود و مشروعیت خود را به‌طور کامل از دست بدهند.

ضعف اجتماعی مسلمانان اولیه: بیشتر نخستین پیروان پیامبر(ص) از اقشار ضعیف جامعه، مانند بردگان، انسان‌های عادی، زنان و جوانان بودند که حمایت قبیله‌ای و اجتماعی کمتری داشتند. این امر زمینه‌ساز افزایش فشار بیشتر بر آنان شد.

شکنجه‌های معروف و روش‌های آن:

قریش از روش‌های گوناگون برای آزار و اذیت یاران پیامبر(ص) استفاده کرد. برخی از این روش‌ها عبارتاند از:

شکنجة جسمی: سران قریش به بدترین وجه ممکن به آزار و اذیت مسلمانان صدر اسلام پرداختند. از مهمترین شکنجه‌ها می‌توان به مواردی چون کشیدن مسلمانان بر روی شن‌های داغ و بستن مسلمانان به سنگ‌های سنگین زیر آفتاب سوزان در مدت طولانی و ضرب و شتم مداوم با شلاق و فحاشی توهین و انواع افتراها را به کار بستند تا مانع ایمان آوردن آنان به آیین اسلام شوند، اما مسلمانان در مقابل تمامی این شکنجه‌ها صبورانه مقاومت کردند. علاوه بر موارد فوق شکنجه‌های رواتی تحقیر و توهین، فشار برای انکار ایمان و بازگشت به بت‌پرستی و تهدید به کشتن اعضای خانواده از مصادیق آزار و اذیت و شکنجة مسلمانان بود(ابن سعد، 2001م، 38)

همچنین محرومیت اجتماعی و تحریم اقتصادی و تبعید از خانواده و قبیله، ممنوعیت ازدواج و معاشرت با سایر افراد قریش، از دیگر مصادیق شکنجة مسلمانان بود.

نمونه‌های بارز از شکنجه‌شدگان

بلال حبشی: برده‌ای سیاهپوست، یکی از نخستین مسلمانانی بود که تحت شکنجه‌های سخت قرار گرفت. امیة‌بن‌خلف بلال، ارباب او، دستور می‌داد او را در گرمای شدید بر روی شن‌ها بخوابانند و سنگی سنگین بر روی سینه‌اش بگذارند. با وجود این شکنجه، بلال مکرراً کلمة «اَحَد، اَحَد» را تکرار می‌کرد و مقاومت سرسخت از خود نشان داد. آزادی او به دستور پیامبر(ص) انجام شد(ابن‌هشام، 1375، 219) مسلمانان اولیه عمیقاً به حقیقت پیامبر(ص) ایمان داشتند و شکنجه‌ها را به‌عنوان آزمایشی از سوی خدا می‌پذیرفتند.

عمار، یاسر و سمیه: خانوادة یاسر(همسرش سمیه و پسرشان عمار) از مستضعفین مکه بودند. یاسر و سمیه توسط ابوجهل شکنجه و در نهایت به شهادت رسیدند. سمیه اولین زن شهید در اسلام است(ابن‌سعد، 2001م، 154) شهادت یاسر و سمیه نمونه‌های عینی از مقاومت مسلمانان در آغاز بعثت در مکه است، آنان برای ایمان به هدف والا تحمل هرگونه شکنجه‌های سخت را بر خود تحمل کردند و با تاب‌آوری در مقابل هجمة سنگین دشمن مقاومت دلیرانه از خود نشان دادند.

پیامبر اسلام(ص) همواره مسلمانان را به صبر و مقاومت توصیه می‌کرد و با مهربانی و دلگرمی به آنان امید می‌داد. مثلاً به یاسر و سمیه گفت: «صبر کنید که وعدة بهشت برای شماست»(ابن‌اثیر، 1995، ج1، 65)

خباب بن ارت: یکی دیگر از موالی که در ابتدای اسلام ایمان آورد، خباب بود. او بارها تحت شکنجه‌های بدنی قرار گرفت و بر پشت او زغال گداخته گذاشته می‌شد(ابن‌اثیر، 1995، ج1، 65) ولی با ایمان به خدای یکتا و استقامت در راه اسلام عزیز مقاومت کرد و از این آزمایش الهی سربلند بیرون آمد. مسلمانان با حمایت از یکدیگر و تقویت روحیة جمعی، توانستند فشارها را تحمل کنند.

نتایج شکنجه‌ها

  1. تقویت ایمان مسلمانان: این شکنجه‌ها نه تنها باعث کاهش ایمان نشد، بلکه بسیاری را در باور خود

ثابت قدم‌تر کرد(طبری، 1987، 45)

  1. جذب دیگران به اسلام: مقاومت و پایداری مسلمانان، برخی از افراد قریش را تحت تأثیر قرار داد و

آنان نیز به اسلام روی آوردند(ابن‌اثیر، 1995، 66)

  1. آغاز هجرت: شدت فشارها در مکه باعث شد پیامبر(ص) به یارانش دستور دهد به حبشه هجرت

کنند و خود نیز بعدها به مدینه مهاجرت کرد(محمدرضا، 1378، 94) و با هجرت قاعدة جدیدی را در مقاومت پایه‌ریزی کرد. در شرایطی که بستر لازم فراهم نیست باید گونة مبارزه تغیر یابد.

از بررسی منبع فوق چنین استنباط می‌شود که شکنجة یاران پیامبر(ص) در مکه نشان‌دهندة عمق دشمنی و تعصب قریش در برابر اسلام بود. این مقاومت جانانه، الگویی برای صبر و پای‌بندی به اصول دینی شد که در طول تاریخ اسلام الهام‌بخش مسلمانان بوده است و با این مقاومت‌ها مهر جدیدی از مکتب، سبک، راه و روش مبارزه را معرفی کرد.

1-4. درس‌های مقاومت از سیرة پیامبر(ص)

از سیرة پیامبر(ص) می‌توان درس‌های بسیاری آموخت که از جملة آنها؛ مقاومت پیامبر اکرم(ص) و یاران ایشان در برابر طاغوت و ظلم، یکی از برجسته‌ترین و الهام‌بخش‌ترین رویدادهای تاریخ بشریت است. این مقاومت، با مقاومت‌های دیگر در طول تاریخ تفاوت‌های اساسی و ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر جنبش‌ها متمایز می‌سازد. در طول حیات پیامبر(ص) از آغاز بعثت تا پایان عمر با برکت ایشان رویدادهای مختلفی در زندگی پیامبر(ص) شامل مقاومت در مقابل پیشنهادهای وسوسه‌انگیز سران قریش شکنجة یاران، محاصره در تمامی ابعاد در شعب ابیطالب و سایر مقاومت‌ها خصوصاً در جنگ‌ها مکتب جدیدی از مقاومت اسلامی را پایه‌ریزی کرد که به نمونة عینی آن که محاصره اقتصادی پیامبر(ص) در شعب ابیطالب است اشاره می‌گردد:

محاصرة اقتصادی پیامبر اسلام(ص) و بنی‌هاشم در شِعب ابیطالب یکی از مهم‌ترین وقایع دوران مکه در تاریخ صدر اسلام است که تأثیرات عمیقی بر گسترش اسلام و اتحاد مسلمانان داشت. این محاصره که حدود سه سال از (سال هفتم تا دهم بعثت) به طول انجامید، از سوی قریش به منظورمنزوی کردن پیامبر(ص) و فشار بر بنی‌هاشم برای دست برداشتن از حمایت پیامبر(ص) صورت گرفت. در ادامه، به بررسی دلایل، شرایط و پیامدهای این واقعه می‌پردازیم:

مخالفت با پیامبر اسلام(ص) گسترش دعوت پیامبر اسلام(ص) به توحید و رد ارزش‌های جاهلیت، موقعیت اجتماعی و اقتصادی قریش را تهدید می‌کرد. حمایت بنی‌هاشم از پیامبر(ص) اگرچه برخی از بنی هاشم مسلمان نشده بودند(مانند ابوطالب) اما به دلیل وابستگی خانوادگی و تعصب قبیله‌ای، ازپیامبر(ص) حمایت می‌کردند.

فشار اقتصادی و اجتماعی بر مسلمانان؛ قریش تصور می‌کرد با ایجاد محدودیت‌های شدید اقتصادی و اجتماعی می‌تواند پیامبر(ص) و یارانش را تسلیم کند یا از حمایت آنان بکاهد.

قریش برای اجرای محاصره، پیمانی نوشتند و آن را در کعبه آویزان کردند مفاد این پیمان شامل

تحریم کامل اقتصادی؛ عدم خرید و فروش با بنی‌هاشم، تحریم اجتماعی، عدم ازدواج با آنان، انزوای کامل، قطع هرگونه ارتباط با بنی‌هاشم و همراهی تمام قبایل قریش با این پیمان.

موقعیت جغرافیایی؛ شعب ابیطالب دره‌ای تنگ و دورافتاده در اطراف مکه بود که توسط ابوطالب برای اقامت پیامبر(ص) و یارانش اختصاص داده شد.

فقر و کمبود منابع؛ به دلیل محاصرة اقتصادی، بنی‌هاشم و مسلمانان از غذا و آب کافی محروم بودند. صدای گریة کودکان گرسنه از داخل دره شنیده می‌شد.

هم‌بستگی اجتماعی؛ مسلمانان و بنی‌هاشم با وجود فشارها، به همبستگی ادامه دادند. ابوطالب نقش برجسته‌ای در مدیریت این بحران داشت.

حمایت‌های مخفیانه؛ برخی افراد مانند ابوجهل با شدت از این محاصره حمایت می‌کردند، اما افرادی مانند مطعم بن عدی و هشام بن عمرو، گاهی مخفیانه مواد غذایی و کمک‌هایی به داخل دره می‌رساندند (قاسم زاده، 1399، 16)

همچنین پایان محاصره به دلایل زیر رخ داد:

ضعف قریش، فشار افکار عمومی و مخالفت برخی از اعضای قریش مانند مطعم بن عدی و زمعة بن اسود با ادامة محاصره،

وضعیت پیمان، طبق روایت‌های تاریخی، موریانه‌ها پیمان‌نامه را ازبین بردند و تنها نام خدا باقی ماند. این موضوع توسط ابوطالب به عنوان نشانه‌ای الهی مطرح شد و قریش را واداربه لغو پیمان کرد؛ رایزنی‌ها و مذاکرات، برخی بزرگان قریش با مشاهةه سختی‌ها، پیشنهاد پایان محاصره را مطرح کردند(احمدوند، 1399، 16)

پیامدهای محاصره

استحکام ایمان مسلمانان دراین دورة سختی باعث افزایش انسجام، مقاومت و ایمان یاران پیامبر(ص) شد. آسیب‌های جسمی و روانی، بسیاری از مسلمانان و بنی‌هاشم دچار سوء تغذیه و بیماری شدند. به ویژه، این دوره فشار زیادی بر ابوطالب و خدیجه وارد کرد که در سال بعد(عام‌الحزن) از دنیا رفتند. پیامبر اسلام(ص) دراین دوران صبر و استقامت زیادی نشان داده و رهبری خردمندانه‌ای داشتند که اعتماد یارانش را افزایش داد. نمایش حمایت الهی، پایان معجزه‌آسای محاصره به افزایش ایمان مسلمانان و حتی برخی ازمشرکان کمک کرد(بهروش، 1399، 96)

در نتیجه، محاصرة شعب ابیطالب یکی از چالش‌های جدی در تاریخ صدر اسلام بود که نه تنها برای از بین بردن اسلام موفق نبود، بلکه به تقویت روحیه و اتحاد مسلمانان انجامید. این واقعه نشان‌دهندة نقش ایمان، اتحاد و استقامت در برابر سختی‌هاست و همچنان به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های مقاومت و پایداری در تاریخ اسلام مورد توجه قرار می‌گیرد.

1-5. وجوه افتراق بنیادین مقاومت پیامبر(ص) با سایر مقاومت‌ها

مقاومت در سیرة پیامبر(ص) تفاوت اساسی با سایر مقاومت‌های زمان داشت و بعد از آن مبنای جدیدی از سبک مقاومت اسلامی در طول تاریخ شد.

  1. هدف و انگیزه: هدف اصلی پیامبر(ص) و یاران ایشان، برپایی دین خدا و انجام تکلیف الهی و کسب

رضایت خداوند و اخلاص در عمل و توکل بر وعدة الهی، هدایت بشریت به سوی کمال بود. انگیزة آنها الهی و معنوی بوده و فراتر از منافع شخصی و گروهی بود. درحالی‌که مقاومت‌های دیگر، با انگیزه‌های سیاسی، اقتصادی یا قومی شکل گرفته‌اند(ابن‌هشام، همان، ج ۴، ۲۲۴).

  1. ابعاد مقاومت: مقاومت پیامبر(ص) ابعاد مختلفی داشت؛ از جمله مقاومت در برابر شرک، تحریم

اقتصادی، آزار و اذیت، جنگ و تهمت، به گونه‌ای دیگر مقاومت‌های پیامبر(ص) در ابعاد نظامی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... بود. و روش جدیدی از مکتب مقاومت را به جهان بشری ارائه کرد. سایر مقاومت‌ها اغلب بر یک یا چند بعد خاص متمرکز هستند.

  1. روش‌ها و ابزارها: پیامبر(ص) از انواع شیوه‌های مقاومت متناسب با نوع سیاست‌های مقاومتی را اتخاذ

می‌کرد و روش‌های مسالمت‌آمیز مانند گفتگو، تبلیغ و دعوت به حق آغاز کرد و با ارائة منطق و استدلال قوی در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تنها در موارد ضروری به جنگ روی آورد که اجتناب‌ناپذیر بود. درحالی‌که بسیاری از مقاومت‌ها از ابتدا از روش‌های خشونت‌آمیز استفاده کرده‌اند(واقدی، 1984، ج ۲، 154)

  1. تأثیرگذاری: پیامبر(ص) با مقاومت خود، تمدنی نوین را بنیان نهاد که تاکنون بر زندگی میلیاردها انسان تأثیر گذاشته است و راه و رسم جدید برخلاف قواعد مبارزات روشمند که برتری در استراتژی توازن قوا را در معادلات حاکم می‌نماید ولی سبک مقاومت پیامبر(ص) این قواعد را به هم ریخت و ثابت کرد با جمعیت بسیار کم ولی کار آزموده می‌توان بر ارتش با کثرت زیاد پیروز شد و در طول تمدن بشری به یک الگوی موفق در وسعت جغرافیایی گسترده تبدیل شد. درصورتی‌که تأثیرگذاری سایر مقاومت‌ها معمولاً محدود به یک منطقه یا دورة زمانی خاص است(جعفریان، 1386، 146)
  1. پایداری و ماندگاری: اسلام به عنوان دین جهانی، از مقاومت پیامبر(ص) نشأت گرفته برمبنای اخلاص، تکلیف‌گرایی، صبر و استقامت، توکل بر خدا و ... تاکنون پابرجا مانده است. سایر مقاومت‌های دیگر پس از مدتی تضعیف شده یا کارکرد خود را به تدریج از دست می‌دهند.

1-6. دلایل موفقیت مقاومت پیامبر(ص)

  1. توکل بر خدا: پیامبر(ص) و یاران ایشان، همواره به خداوند توکل می‌کردند و از او کمک می‌طلبیدند

«وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ و َهُوَ حَسْبُهُ» مبنای تمام تصمیمات بود.

  1. صبر و استقامت: آنها با صبر و استقامت، در برابر سختی‌ها ایستادگی می‌کردند. «رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» یکی از دلایل موفقیت پیامبر(ص) بود(حکیمی، 1395، 158)
  2. شجاعت و جسارت: پیامبر(ص) و یارانش با شجاعت و جسارت، از حق دفاع می‌کردند. و برای

تحقق اهداف بلند آمادة هرگونه جان‌فشانی بودند و شهامت و جان‌فشانی فراوان از خود نشان دادند تا با مقاومت شجاعانه انوار دین اسلام را به سراسر جهان اشاعه دادند(احمد بن یوسف، 1995، 94)

  1. هوشمندی و تدبیر: ایشان با هوشمندی و تدبیر، بر مشکلات غلبه می‌کردند(واقدی، همان، ج ۲، 143)

و در مقابل سختی‌ها با درایت و انتخاب سیاست‌های اصولی گام‌های بلندی برداشتند و با مقاومت همه‌جانبه بر تمامی موانع پیروز شدند.

  1. اتحاد و همدلی: مسلمانان با اتحاد و همدلی، در کنار پیامبر(ص) بودند و با وحدت و یکپارچگی

به دور از قومیت و تعصبات جاهلی اعراب، با تکیه بر ایمان و استقامت بین طوایف اوس و خزرج در مدینه و انصار و مهاجرین و بعدها سایر قبائلی که اسلام آوردند اتحاد و همدلی بی‌نظیر ایجاد کردند که تا آن موقع بدیل نداشت.

  1. تعالیم والا: پیام اسلام، تعالیم والایی را ارائه می‌داد که برای مردم جذاب بود. اساس این تعالیم دفاع از

انسانیت، حقوق برابر، قسط، مساوات و ده فرمان قرآنی بود که ادیان ابراهیمی قبلاً بشارت داده بودند و دین جدید علاوه بر تأکید بر آن، تعالیم جدیدی همچون مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم، عدالت، معنویت و آموزه‌های دیگر را ترویج می‌کرد.

از بررسی منابع فوق چنین به نظر می‌رسد که موضوع مقاومت پیامبر(ص) در طول زندگی پر برکت خویش تنها در ابعاد نظامی و دفاعی و امنیتی نیست، بلکه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را نیز در برمی‌گیرد.

در نهایت، مقاومت پیامبر(ص) یک الگوی بی‌نظیر برای همة انسان‌ها است که به دنبال عدالت، آزادی و سعادت هستند. این الگو، نشان می‌دهد که با توکل بر خدا، صبر و استقامت و اتحاد و همدلی می‌توان بر هر مانعی غلبه کرد.

اساس مقاومت، ایمان و اعتقاد انسان‌ها به هدف والا و تحمل سختی‌ها برای غلبه بر مشکلات و تحقق هدف تعیین شده است.

صبر و استقامت جوهر اصلی مقاومت و کلید موفقیت در هر مبارزه‌ای است. علاوه بر این، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم و ستم وظیفة هر انسان آزاده‌ای است تا از ارزش‌های انسانی دفاع کند و اجازه ندهد که آن ارزش‌ها خدشه‌دار شود. در مجموع می‌توان گفت راهبرد مقاومت یکی از بهترین راه حل‌ها، کم‌هزینه‌ترین و سودمندترین راه‌های مبارزه با ظلم و ستم، سلطه‌پذیری، استبداد و یک‌جانبه‌گرایی است.

1-7. استراتژی دفاعی پیامبر(ص) از نظر استراتژیکی و تاکتیکی یکی از مهم‌ترین موضوعات در تاریخ اسلام هستند. پیامبر اکرم(ص) در دوران زندگی خود، علاوه بر رسالت، نقش فرماندهی جنگ‌ها را نیز برعهده داشت و با اتخاذ استراتژی‌های متنوع توانست در بسیاری از نبردها پیروز شود. در ادامه، به بررسی استراتژی‌های جنگی پیامبر اسلام می‌پردازیم:

  1. اهداف کلی در استراتژی‌های نظامی پیامبر(ص)

حفظ جان و مال مسلمانان: پیامبر(ص) همیشه سعی داشت از برخوردهای غیرضروری و آسیب به مردم جلوگیری کند و تأمین امنیت را برای عموم وظیفة حاکمیت اسلامی می‌دانست، در سایة امنیت سایر موضوعات دیگر می‌توانست رشد کند.

گسترش پیام اسلام: جنگ‌ها با هدف دعوت به اسلام و دفاع از مسلمانان انجام می‌شد(ابن‌هشام، 1990، ج ۲، 264) و راهبرد اصلی پیامبر(ص) دعوت تمامی مردم به راه جدید و آیین نو که پیام‌های تازه برای بشریت داشت.

اتحاد قبایل مسلمان: تقویت همبستگی میان قبایل مسلمان برای مقابله با دشمنان؛ تقویت و انسجام شبه جزیرة عرب یکی از راهبردهای اساسی پیامبر(ص) برای جلوگیری از برخوردهای بی‌نتیجه میان قبائل از یکسو و اتحاد و انسجام نیروها برای رویارویی با قدرت‌های جهان مانند، ایران و روم بود(طبری، 1352، ج 3، 236)

جلوگیری از جنگ‌های طولانی: پیامبر(ص) تلاش می‌کرد از جنگ‌های فرسایشی جلوگیری کند و تمام توان نیروها را صرف اقدامات فرهنگی و اعتقادی برای جهل‌زدایی و تنویر افکار عموم مردم شبه جزیرة العرب به کار می‌بست.

  1. اصول استراتژیک پیامبر(ص)

استفاده از اطلاعات و شناسایی دشمن: پیامبر(ص) همواره قبل از جنگ به شناسایی دقیق از وضعیت دشمن، تعداد نیروها، امکانات و روحیة آنها می‌پرداخت. نمونة بارز آن، غزوة بدر است که پیامبر(ص) از طریق جاسوسان و شناسایی منابع آب، اطلاعات دقیقی از دشمن به دست آورد و توانست با انتخاب راهبرد دقیق با وجود عدة کم نسبت به قریش شکست تلخی را بر آنان تحمیل کند.

انعطاف پذیری: پیامبر(ص) در مواجهه با شرایط متغیر جنگ، استراتژی‌های خود را تغییر می‌داد. برای مثال، در غزوة احد، با وجود شکست اولیه، توانست نیروها را سازماندهی مجدد کند و از تلفات بیشتر جلوگیری نماید(واقدی، 1994، ج 1، 194)

تمرکز بر دفاع: در بسیاری از موارد، پیامبر(ص) رویکرد دفاعی اتخاذ می‌کرد. نمونة بارز آن غزوة خندق است که در آن، با حفر خندق در اطراف مدینه، از حملة قریش و متحدانش جلوگیری کرد و با اتخاذ راهبرد جنگ روانی صفوف دشمن را به تفرقه و جدایی کشاند و توانست با کم‌ترین هزینه بهترین نتیجه را حاصل نماید.

ایجاد روحیه و اتحاد در نیروها: پیامبر(ص) همواره بر ایمان و اخلاص تأکید داشت و سعی می‌کرد روحیة نیروها را تقویت کند. سخنرانی‌های قبل از جنگ و یادآوری وعده‌های الهی، نمونه‌هایی از این استراتژی هستند.

جنگ‌های پیامبر(ص) از نظر استراتژیکی و تاکتیکی یکی از مهم‌ترین موضوعات در تاریخ اسلام هستند. پیامبر اکرم(ص) در دوران زندگی خود، علاوه بر رسالت، نقش فرماندهی جنگ‌ها را نیز بر عهده داشت و با اتخاذ استراتژی‌های متنوع توانست در بسیاری از نبردها پیروز شود.

  1. تاکتیک‌های نظامی پیامبر(ص)

استفاده از عنصر غافلگیری: پیامبر(ص) از غافلگیری به عنوان یک تاکتیک مؤثر استفاده می‌کرد. در فتح مکه، نیروهای مسلمان با سرعت و بدون اطلاع قبلی وارد مکه شدند و مقاومت قریش را از بین بردند. تقسیم نیروها و استفاده از جناح‌ها: در بسیاری از جنگ‌ها، پیامبر(ص) نیروها را به جناح‌های مختلف تقسیم می‌کرد تا دشمن نتواند به راحتی خطوط دفاعی را بشکند. تاکتیک‌ها و فن‌های نظامی پیامبر(ص) یکی از جنبه‌های برجسته در مدیریت و فرماندهی ایشان بود. این تاکتیک‌ها مبتنی بر اصول اخلاقی، هوشمندی، شناسایی محیط و دشمن و بهره‌گیری از موقعیت‌های استراتژیک بودند. در ادامه، به طور جامع به توضیح تاکتیک‌ها و فن‌های نظامی پیامبر(ص) می‌پردازیم:

شناسایی و اطلاعات: شناسایی دقیق دشمن: پیامبر(ص) پیش از هر نبرد، اطلاعات دقیقی از تعداد نیروهای دشمن، تجهیزات، روحیه و مکان آنها جمع‌آوری می‌کرد(ابن‌هشام، 1997، ج2، 56)

در غزوة بدر؛ پیامبر(ص) با ارسال جاسوسان به منابع آب منطقه، اطلاعات ارزشمندی از تعداد و آمادگی قریش به دست آورد و طبق اطلاعات به دست آمده طراحی و برنامه‌ریزی و ایجاد آمادگی لازم برای مقابله با سپاه قریش را در دستور کار خویش قرارداد، همچنین استفاده از شبکة جاسوسی با بهره‌گیری از افراد قابل اعتماد، اطلاعاتی از نقشه‌های دشمن جمع‌آوری می‌کرد(واقدی، 1984، ج 1، 32)

در غزوة خندق؛ پیامبر(ص) با کمک نعیم بن مسعود، توانست بین متحدان دشمن تفرقه ایجاد کند و با استفاده از تاکتیک عملیات روانی بدون جنگ سپاه دشمن را از هم پاشید.

استفاده از غافلگیری: حملة سریع و غیرمنتظره: پیامبر(ص) اغلب حملات خود را به گونه‌ای انجام می‌داد که دشمن غافلگیر شود.

تاکتیک استفاده از عنصر غافلگیری و انتخاب مکان مناسب؛ در فتح مکه، نیروهای مسلمان با حرکت سریع و مخفی، قریش را از اقدام به دفاع بازداشتند(طبری، 1960، 115)

تغییر تاکتیک در زمان مناسب: پیامبر(ص) بسته به شرایط میدان نبرد، تاکتیک‌های خود را تغییر می‌داد(ابن هشام، 1997، ج ۲، 47). در غزوة بدر، پس از شناسایی ضعف جناح دشمن، نیروها به طور متمرکز به آن نقطه حمله کردند.

بهره‌گیری از محیط جغرافیایی: استفاده از زمین برای دفاع: پیامبر(ص) محیط طبیعی را در طراحی استراتژی‌های دفاعی استفاده می‌کرد. در غزوة خندق، با حفر خندق در نقاط استراتژیک مدینه، دشمن از پیشروی بازداشته شد(طبری، 1960، ۲1۴)

انتخاب مکان مناسب برای استقرار نیروها: پیامبر(ص) همواره تلاش می‌کرد مکان‌هایی را برای اردوگاه انتخاب کند که دسترسی به منابع و دفاع از آن آسان باشد. در غزوة بدر، نیروهای مسلمان در کنار منابع آب مستقر شدند(محمدالغزالی، 1993، 208)

تقسیم نیروها و آرایش جنگی: تقسیم به جناح‌ها: پیامبر(ص) نیروها را به جناح‌های چپ، راست و مرکز تقسیم می‌کرد و فرماندهی هر بخش را به یک فرد شایسته می‌سپرد. در غزوة احد؛ جناح راست تحت فرمان خالد بن ولید قرار گرفت(شهیدی، 1385، 246)

تیراندازان در نقاط کلیدی: پیامبر(ص) همواره تیراندازان ماهر را در ارتفاعات مستقر می‌کرد تا از خطوط دفاعی حمایت کنند. در غزوة احد، تیراندازان روی کوه احد مستقر شدند، اما عدم رعایت دستور ایشان باعث شکست نسبی شد(شیرازی، 1395، 63)

مدیریت تدارکات و لجستیکک

یش از شروع نبرد، اطمینان حاصل می‌کرد که نیروها به اندازة کافی آب، غذا و تجهیزات در اختیار دارند.

در غزوة تبوک، با برنامه‌ریزی دقیق، از کمبود منابع جلوگیری شد.

کاهش هزینة جنگ: پیامبر(ص) سعی می‌کرد با استفادة بهینه از منابع، هزینه‌های جنگ را کاهش دهد. در غزوة بدر، از تعداد محدودی زره و اسلحه استفاده شد، اما با بهره‌گیری از تاکتیک‌های مناسب، پیروزی حاصل شد(ابن‌هشام، همان، ج ۲، 52)

ایجاد روحیه در نیروها: تأکید بر ایمان: پیامبر(ص) با سخنرانی‌های الهام‌بخش، روحیة نیروها را تقویت می‌کرد و آنان را به جهاد فی سبیل الله تشویق می‌کرد. پیش از غزوة بدر، با تأکید بر وعده‌های الهی، نیروها با روحیه‌ای قوی وارد نبرد شدند(واقدی، 1984، 57)

تقسیم غنائم: پیامبر(ص) با تقسیم عادلانة غنائم، رضایت نیروها را جلب و اتحاد آنان را تقویت می‌کرد. مذاکره و صلح به جای جنگ: اولویت به صلح: پیامبر(ص) همواره تلاش می‌کرد پیش از جنگ، از طریق مذاکره به صلح برسد. در صلح حدیبیه، با وجود شرایط دشوار، پیامبر(ص) با قریش صلح کرد(طبری، 1960، ج ۴، 435)

دفع جنگ با تفرقه میان دشمنان: پیامبر(ص) با سیاست‌های هوشمندانه، اتحاد دشمنان را از بین می‌برد. در غزوة خندق، با ایجاد اختلاف میان قبایل متحد دشمن، از شدت حملات کاسته شد.

 در مجموع؛ تاکتیک‌ها و استراتژی‌های نظامی پیامبر(ص) نشان‌دهندة هوش استراتژیک و اخلاق‌مداری ایشان است. ایشان با ترکیب دانش نظامی، ایمان و اصول اخلاقی، الگویی منحصر به فرد برای فرماندهی نظامی ارائه کردند. این تاکتیک‌ها، علاوه بر پیروزی‌های نظامی، به گسترش اسلام و حفظ اتحاد مسلمانان کمک شایانی کردند.

انعطاف‌پذیری بالا در شرایط مختلف و توجه به اخلاق جنگ و عدم کشتار بی‌گناهان، همچنین بهره‌گیری از منابع محدود به بهترین شکل و تمرکز بر روحیه و ایمان نیروها از نقاط قوت تاکتیک‌های دفاعی و نظامی پیامبر اکرم(ص) بود.

آثار و پیامدها

جنگ‌های نظامی پیامبر اسلام(ص) به ویژه غزوات و سریه‌ها، آثار و پیامدهای متعددی در جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی داشتند. این جنگ‌ها که عمدتاً در راستای دفاع از اسلام و مسلمانان انجام شدند، در شکل‌گیری جامعة اسلامی و گسترش دین اسلام نقشی اساسی داشتند.

مهم‌ترین ابعاد سیاسی، نظامی، اجتماعی و فرهنگی آثار و پیامدها به قرار زیر است:

  1. پیامدهای سیاسی

تثبیت قدرت و حکومت اسلامی:

جنگ‌های نظامی پیامبر(ص) منجر به تقویت موقعیت مسلمانان در مدینه شد و پیامبر(ص) توانست از یک جامعة پراکنده، حکومتی منسجم و قدرتمند ایجاد کند(واقدی، 1994، ج 1، ۲۴8). پس از غزوة بدر، جایگاه پیامبر(ص) به عنوان رهبر سیاسی و نظامی جامعة اسلامی تقویت شد و زمینه را برای گسترش نظام جدید سیاسی در سطح جهان فراهم کرد و کمتر از دو دهه اسلام به دورترین نقاط دنیا گسترش پیدا کرد. گسترش مرزهای اسلام:

پیروزی‌های نظامی پیامبر(ص) سبب گسترش قلمرو اسلام شد و قبایل مختلف به اسلام گرویدند. فتح مکه نقطة عطفی در تاریخ اسلام بود که به پذیرش گستردة اسلام در جزیرةالعرب منجر شد(یعقوبی، 1366، 214). گسترش قلمرو بعد از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) ادامه یافت، به طوری‌که امپراتوری ساسانی کمتر از یک دهه در سال ۲۲ هجری فرو ریخت و مردم ایران با آغوش باز دین جدید را پذیرفتند.

ایجاد اتحاد قبایل:

پیامبر(ص) با سیاست‌های نظامی و صلح‌آمیز، قبایل مختلف عرب را به اسلام دعوت کرد و اختلافات قدیمی را کاهش داد(دینوری، 1381، 196)

پیمان صلح حدیبیه زمینه‌ساز اتحاد قبایل و گسترش اسلام شد و شبه جزیرة عربستان که تا این تاریخ جزو حواشی حکومت‌ها بود، به مرکز نشر فرهنگ جدید و مرکز سیاسی تبدیل شد.

  1. پیامدهای نظامی

تقویت توان نظامی مسلمانان:

جنگ‌ها تجربة نظامی مسلمانان را افزایش داد و باعث ایجاد تاکتیک‌ها و استراتژی‌های کارآمد شد. در غزوة احزاب، استفاده از خندق به عنوان یک فن دفاعی نوآورانه بود؛ در سایر غزوه‌ها هم راهبردها و تاکتیک‌های جدید جنگی متناسب با شرایط و اقتضائات جدید و تجربة جنگی تازه به وجود آمد.

توسعة تجهیزات و منابع جنگی:

پیروزی‌ها به غنائم جنگی زیادی منجر شد که تجهیزات و منابع لازم برای نبردهای آینده را فراهم کرد. در غزوة بدر، مسلمانان به تجهیزات ارزشمندی از دشمن دست یافتند. به محض کسب اطلاعات از ساخت سلاح جدید در یمن(فلاخن) پیامبر(ص) دو تیم مجزا به یمن فرستاد تا ضمن یادگیری فنون سلاح جدید تیم دیگر نسبت به خرید و انتقال آن اقدام نماید.

ایجاد ساختار فرماندهی منظم:

پیامبر(ص) با تقسیم وظایف و تعیین فرماندهان شایسته، ساختار فرماندهی منظم و مؤثری ایجاد کرد. در جنگ‌ها، فرماندهانی چون علی بن ابیطالب(ع) و سایر فرماندهان نقش کلیدی داشتند.

  1. پیامدهای اجتماعی

تقویت وحدت و همبستگی:

جنگ‌ها مسلمانان را حول محور ایمان و رهبری پیامبر(ص) متحد کرد و شکاف‌های قبیله‌ای را کاهش داد. او در بدو ورود به مدینه بین اوس و خزرج اتحاد ایجاد کرد و بعدها بین مهاجرین از مکه و انصار مدینه پیمان برادری و اخوت برقرار کرد. او حتی با سه طایفة یهود مستقر در مدینه قرارداد زیست مسالمت‌آمیز امضا کرد. در غزوة احد، مسلمانان با وجود شکست نسبی، به اهمیت اتحاد پی بردند.

تغییر جایگاه زنان و کودکان:

زنان و کودکان در این جنگ‌ها نقش‌های مختلفی از جمله پرستاری و حمایت معنوی ایفا کردند که جایگاه آنان را در جامعه بهبود بخشید. نقش ام‌سلمه و نسیبه بنت کعب در جنگ‌ها و نقش فاطمه زهرا(س) در جنگ احزاب برجسته بود.

کاهش جاهلیت و خشونت قبیله‌ای:

پیامبر(ص) با تأکید بر اصول اخلاقی در جنگ‌ها، فرهنگ خشونت‌طلبی و انتقام‌جویی قبایل را کاهش داد. عفو عمومی پیامبر(ص) پس از فتح مکه نمونه‌ای از این تحول بود(بلاذری، 1376، 328)

  1. پیامدهای اقتصادی

بهبود وضعیت مالی مسلمانان:

غنائم جنگی به تقویت اقتصاد مسلمانان کمک کرد و منابع مالی لازم برای توسعة جامعة اسلامی را فراهم آورد. پس از غزوة خیبر، درآمدهای زیادی از تصرف قلعه‌های یهودیان نصیب مسلمانان شد(یعقوبی، 1378، 121)

تغییر در نظام اقتصادی:

پس از هر جنگ، پیامبر(ص) غنائم را بر اساس عدالت توزیع می‌کرد که به کاهش نابرابری اقتصادی کمک کرد. تقسیم غنائم بدر باعث افزایش رضایت عمومی شد.

  1. پیامدهای فرهنگی و دینی گسترش اسلام

جنگ‌ها به عنوان ابزاری برای گسترش اسلام و جذب غیرمسلمانان عمل کردند. پس از فتح مکه، بسیاری از سران قبایل به اسلام گرویدند.

ترویج اخلاق در جنگ:

پیامبر(ص) اصول اخلاقی را در جنگ‌ها رعایت می‌کرد، مانند عدم کشتار غیرنظامیان و حفظ محیط زیست و رفتار انسانی بسیار مطلوب با اسیران جنگی از مهمترین برخوردهای پیامبر(ص) در ترویج اخلاق در جنگ‌ها بود(دینوری، 1381، 198)

ایجاد حس مسئولیت دینی:

مسلمانان با شرکت در جنگ‌ها، احساس مسئولیت بیشتری نسبت به دین و جامعة اسلامی پیدا کردند و علاوه بر حس مسئولیت فردی در مقابل مردم نیز احساس مسئولیت کردند(ابن‌سعد، 1374، 218)

  1. پیامدهای استراتژیک و امنیتی

ایجاد امنیت در مدینه:

جنگ‌های پیامبر(ص) تهدیدات دشمنان خارجی را کاهش داد و مدینه را به مکانی امن برای مسلمانان تبدیل کرد(یعقوبی، 1378، 123)

شکست قریش در غزوة بدر به کاهش تهدید آنان انجامید و بعدها هرچه جلوتر رفتند امنیت آنان عمیق‌تر شد و یکی از جوامع امن محسوب می‌شد.

کاهش نفوذ دشمنان داخلی:

پیامبر(ص) با مدیریت هوشمندانه، تهدید منافقان و یهودیان مخالف در مدینه را کاهش داد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دشمنان داخلی از مدار خارج شدند.

تقویت اعتبار جهانی اسلام:

پیروزی‌های نظامی، اعتبار مسلمانان را در میان قبایل عرب و دیگر ملت‌ها افزایش داد؛ پس از صلح حدیبیه، بسیاری از قبایل با مسلمانان پیمان اتحاد بستند و نفوذ معنوی اسلام با سرعت بیشتری در جهان گسترش یافت.

نتیجه‌گیری

مقاومت در سیرة نبوی یکی از موضوعات مهم و کلیدی است که با الهام‌بخشی از منبع وحی، فصل جدیدی از مقاومت اسلامی را پایه‌گذاری کرد با سایر مقاومت‌ها که در تاریخ بشری در یک مقایسة تطبیقی وجه مشترک و وجه تمایزات فراوانی را معرفی کرد. هرچند مقاومت اسلامی با ظهور دین جدید اسلام به وجود آمد، ولی ناهمتراز بودن مقاومت، راهبردهای مبارزة نامنظم و نامتقارن و تاکتیک‌های مختلف چون غافلگیری، تعقیب و گریز، قطع خطوط پشتیبانی دشمن، عملیات روانی از وجوه مشترک با سایر مقاومت‌های قبلی بود ولی وجوه افتراق و تفاوت مقاومت اسلامی از سایر مقاومت‌ها را متمایز ساخت، از مهمترین تمایزات می‌توان به معنویت اخلاص، توکل بر خدا، صبر، استقامت، کم هزینه و پرفایده بودن، نتیجة ایمان به هدف، انجام تکلیف و ... اشاره کرد. ارائة دیدگاه قرآن به مقاومت تنها به ابعاد نظامی و دفاعی منجر نمی‌شود، بلکه ابعاد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را در برمی‌گیرد.

مقاومت در برابر دشمنان جامعه، پافشاری بر اصول و مبانی بر حق، دفاع از مظلوم، مبارزه با ستمگران و ظالمان، دفاع از مستضعفین و محرومین، مقابله با مستکبرین، مبارزه با سلطه‌گران و نفی هرگونه سلطه‌پذیری، انجام تکالیف و استقامت و تاب‌آوری در صراط مستقیم و تقابل با دشمن دفاع از جبهة حق و مقابله با جبهة باطل تأکید ویژه دارد.

مقاومت اسلامی در سیرة پیامبر(ص) در برابر شرک و بت‌پرستی، مقاومت در تحریم اقتصادی شعب ابیطالب، ثبات و پایداری در مقابل آزار و اذیت شکنجه و شهادت یاران با وفایش، مقاومت در برابر تهمت‌ها و افتراها؛ ساحر و مجنون بودن پیامبر(ص) و مقاومت در برابر حملة نظامی دشمنان، مقاومت در برابر قدرت‌های بزرگ چون ایران و روم از مصادیق بارز مقاومت پیامبر اسلام(ص) است.

اتحاد و همدلی، هوشمندی و تدبیر شجاعت و جسارت ثبات و استقامت و توکل بر خدا و اخلاص در عمل از عوامل مؤثر در مقاومت پیامبر(ص) به حساب می‌آید. مقاومت در سیرة پیامبر الگویی ارزشمند برای همة انسان‌ها است که با الهام‌ از سیرة پیامبر(ص) می‌توان در برابر سختی‌ها و مشکلات ایستادگی کرد و به نتایج موفقیت و درخشانی رسید.

شکنجة یاران پیامبر(ص) در مکه و مقاومت جانانة آنها الگویی برای ثبت و پایداری در طول تاریخ اسلام و الهام‌بخش مسلمانان شد و با این سبک مقاومت شکل جدیدی از راه و روش مبارزه و مکتب مقاومت را معرفی کرد. راهبرد مقاومت یکی از بهترین سبک‌های مبارزه است که با کم‌ترین هزینه سودمندترین نتایج را به ارمغان می‌آورد.

مقاومت پیامبر(ص) در راستای دفاع از اسلام و مسلمانان انجام شد و در شکل‌گیری جامعة اسلام و گسترش دین مبین اسلام نقش اساسی بر جای گذاشت. علاوه بر این تأثیرات عمیقی بر جنبه‌های مختلف جامعة اسلامی گذارد و باعث تثبیت حکومت اسلامی، تقویت وحدت، گسترش اسلام و بهبود شرایط سیاسی اجتماعی و اقتصادی مسلمانان شد.

بررسی زمینة مقاومت پیامبر(ص) می‌تواند الگویی مناسب برای مسلمانان و جهان اسلام قرار گیرد تا در مبارزه با دشمنان مورد توجه بیشتر قرار دهند.

انتخاب استراتژی‌های مقاومت پیامبر(ص) در ابعاد مختلف می‌تواند الگویی مناسب برای سازمان‌ها و نهادها قرار گیرد تا ببینند در امور تهاجم فرهنگی از چه روش‌ها و شیوه‌هایی می‌توان استفاده کرد تا فرهنگ غنی و با معنویت اسلام در مقابل فرهنگ لیبرال دموکراسی غربی و سکولاریسم به مقاومت برخیزد و بتواند ضمن صیانت و محافظت، با توجه به عناصر برتر بر استراتژی تهاجم فرهنگی غلبه نماید.

در نحوة پیوستگی بین مردم و حفظ سرمایة اجتماعی در ابعاد مختلف چگونه با استفاده از ظرفیت مردم بتوانند ظرفیت‌های روزافزون کسب نمایند و نقشه‌ها و توطئه‌های آنان را ناکام گذارند.

فهرست منابع

- ابن هشام، عبدالملک(1955)، سیرة ابن هشام، بیروت: انتشارات دارالفکر

- ابن سعد(2001)، الطبقات الکبری، لبنان: انتشارات دارالکتب العلمیه

- ابن اثیر(1995)، الکامل فی التاریخ، لبنان، انتشارات دارالفکر.

- الغزالی، محمد(1993)، فقه السیره، دمشق: انتشارات دارالقلم.

- آیتی، محمدابراهیم(1366)، تاریخ یعقوبی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

- بین یوسف، احمد1995)، جنبش‌های مقاومت در جهان اسلام، قاهره: انتشارات دارالنهضه.

- ابن اسحاق(1369)، سیرة ابن اسحاق، ترجمة سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی

- ابن اسحاق(1990)، السیرة النبویه، بیروت: انتشارات دارالمعرفه.

- بهروش، آزاده(1390)، پیامبر در شعب ابیطالب، تهران: انتشارات آیین تربیت.

- واقدی، محمدبن عمر واقدی(1984)، المغازی، بیروت: انتشارات دارالکتب العلمیه.

- شریفی، محمود(1382)، کتاب المغازی، قم: انتشارات مرکز تحقیقات اسلامی.

- شهیدی، سیدجعفر(1368)، سیرة پیامبر اسلام، تهران: انتشارات مرکز نشر دانشگاهی، چاپ بیستم.

- شهیدی، سیدجعفر(1385)، تاریخ پیامبر اسلام، تهران: انتشارات امیرکبیر.

- سبحانی، جعفر(1398)، فروغ ابدیت، قم: انتشارات مؤسسة امام صادق(ع)، چاپ چهاردهم.

- مونتگمری، وات(1374)، محمد، پیامبر و سیاست، ترجمة پرویز رجبی، تهران: انتشارات توس.

- طبری، محمدبن جریر(1987)، تاریخ طبری، مصر: انتشارات دارالمعارف.

- طبری، محمدبن جریر(1352)(، تاریخ طبری، ترجمة ابوالقاسم پاینده، تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.

- طبری، محمدبن جریر(1960)، تاریخ الامم و الملوک، قاهره: انتشارات دارالتراث.

- رضا، محمد(1378)، محمد رسول‌الله(ص)، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

- جعفریان، رسول(1384)، زندگانی پیامبر اسلام(ص)، قم: انتشارات دلیل ما.

- حکیمی، محمود(1395)، پیامبر رحمت و سیاست، تهران: انتشارات امیرکبیر.

- شیرازی، علی(1395)، استراتژی‌ها و تاکتیک‌های نظامی پیامبر اسلام، تهران: فصلنامة تاریخ اسلام شمارة 1

- ندوی، سید سلیمان(2000)، زندگی پیامبر اسلام، لاهور: انتشارات دارالکتاب.

- مهدوی دامغانی، محمود(1374)، شرح حال پیامبر، صحابه و تابعین، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

- کمره‌ای، محمدباقر(1376)، انساب الاشراف، تهران: انتشارات توس.

- قراگوزلو، محمدعلی(1381)، تاریخ عمومی و صدر اسلام، تهران: انتشارات علمی.

- افتخار قاسم‌زاده و فاطمه احمدوند(1399)، واکاوی محاصرة اقتصادی و اجتماعی پیامبر اکرم(ص) در شعب ابیطالب، قزوین: دو فصلنامة تاریخ و سیرة اهل بیت(ع)

مقاومت در سیره پیامبر اسلام (ص)
61
| | |
| 0 رای

نظرات

  • نظرات ارسالی پس از تایید منتشر خواهد شد
  • پیام‌های حاوی توهین و تهمت منتشر نمی‌شود

آرشیو مطالب

Skip Navigation Links.

دسته بندی ها

Skip Navigation Links.